“Κομμουνίστ” (περιοδικό ΚΚΣΕ- Αύγουστος 1953): “Ο λαός δημιουργός της ιστορίας” (εκδοτικό ΚΚΕ “Νέα Ελλάδα”)

IMG_20141018_0001Παρακάτω παρατίθεται ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στο θεωρητικό περιοδικό του κόμματος των Μπολσεβίκων τον Αύγουστο του 1953 με τίτλο “Ο λαός, δημιουργός της ιστορίας”. Θεωρείται το πρώτο άρθρο το οποίο αποτιμά την (ύστερη) περίοδο διακυβέρνησης της ΕΣΣΔ από το Στάλιν. Το άρθρο αυτό θέτει πολλά ζητήματα, τα οποία, 61 χρόνια μετά, ακόμα να επιλυθούν από την αριστερά, ακόμα και από το τμήμα εκείνο της αριστεράς που στα λόγια διάκειται αρνητικά-ή ακόμα και, ως συνήθως, υστερικά- έναντι της περιόδου Στάλιν. Τα ζητήματα λ.χ της πραγματικής συλλογικής καθοδήγησης ή της εμπιστοσύνης στο λαό ως δημιουργού της Ιστορίας δεν έχουν λυθεί ακόμα. Μπορεί κανείς να πει ότι το πρώτο ζήτημα το πραγματεύτηκε το νεπαλέζικο ΚΚΝ-Μαοϊκό μετά την “Βάρκιζα” που υπέγραψαν μονομερώς οι Πρατσάντα-Μπαταράι το 2011. Ακόμα και για το δεύτερο ζήτημα, πολλοί είναι αυτοί που το αναφέρουν τυπικά, αλλά λίγοι το εντάσσουν πραγματικά στην πολιτική τους. Μάλιστα, από αυτούς, κάποιοι, το ότι ο λαός είναι δημιουργός της ιστορίας, το ερμηνεύουν ως δικαιολογία για να παραιτούνται από κάποια καθήκοντα που ως πολιτικές συλλογικότητες έχουν. Έτσι, και αυτοί, ερμηνεύουν αντιδιαλεκτικά το ότι ο λαός είναι δημιουργός της ιστορίας, όσο αντιδιαλεκτικά νομίζουν κάποιοι πως αυτοβαφτιζόμενοι ως “πρωτοπορία” είναι αυτοί που στην τελική δημιουργούν την ιστορία.

Το θέμα του ρόλου της προσωπικότητας και στο κείμενο αυτό παρατίθεται μάλλον αντιδιαλεκτικά. Δεν ισχύει ότι αν αποδώσεις ρόλο στην προσωπικότητα, τότε αφαιρείται ο αντίστοιχος ακριβώς “χώρος” από τις μάζες. Το πρόβλημα είναι αν δεν υπάρχει η αντίστοιχη “σύνδεση” και αλληλεπίδραση μεταξύ της “ηρωικής” προσωπικότητας και των μαζών.

Σε κάθε περίπτωση, και πέραν των ζητημάτων που θέτει η συγκεκριμένη κριτική, ένα άλλο ερώτημα που αναδεικνύει το κείμενο, το οποίο, σημειωτέον, δημοσιεύτηκε μετά τη σύλληψη (και εκτέλεση) του Μπέρια-πρωτεργάτη στις μεταρρυθμισεις το 1953 που προσπαθούσαν να διορθώσουν κάποιες καταστάσεις τόσο αναφορικά με τις μη ανταγωνιστικές αντιθέσεις εντός του λαϊκού στρατοπέδου όσο και για τη συλλογική καθοδήγηση- είναι το εξής: το ότι διατυπώνεται από ρεβιζιονιστές, είναι απαραιτήτως λάθος; Δηλαδή, πρέπει να μηδενίζεται η κριτική ακριβώς επειδή έγινε από ανθρώπους ρεβιζιονιστές ή που κατέληξαν ρεβιζιονιστές; Δηλαδή, ζητήματα δεν υπήρχαν; Ή μήπως, επειδή έγινε η κριτική καταλήξαμε στην επικράτηση του ρεβιζιονισμού, και άρα, καλύτερα να κρύβονται τα προβλήματα κάτω από το χαλάκι και όχι ανοιχτά, ενώπιον του λαού;

Το ζαχαριαδικό ΚΚΕ είχε απαντήσει σε αυτά τα ζητήματα (και δεν είναι τυχαίο ότι δημοσίευσε ακόμα και αυτό το άρθρο). Εξάλλου, ο Στάλιν έχει απαντήσει στο θέμα της κριτικής. Οι κομμουνιστές πρέπει να καλωσορίζουν την κριτική,όπως κι αν αυτή διατυπώνεται. Πλέον μπορούμε να λέμε επίσης “από όπου και αν αυτή προέρχεται”. Ακόμα και η μηδενιστική κριτική μόνο καλό κάνει. Όλο και κάπου θα πατάει. Αλλιώς, εκτίθεται ο αντίπαλος που την κάνει. Άρα πάλι είναι προς το συμφέρον μας. Επίσης, το γεγονός ότι αυτός που ασκεί την κριτική, μπορεί στο τέλος να μη διορθώνει ο ίδιος τα λάθη, δεν μειώνει την αξία της κριτικής.

Στην τελική, ακόμα κι αν δεν το έλεγε ο Στάλιν, είμαστε σε μια περίοδο όπου ειδικά τώρα το ψέμα έχει κοντά ποδάρια και τα προβλήματα δεν μπορούν να αποκρύπτονται για πολύ.

Η κριτική είναι το οξυγόνο για τους κομμουνιστές. Έρχεται έξω από τον οργανισμό και τον ανανεώνει. Χωρίς αυτό, ο οργανισμός δεν μπορεί να ζήσει.

“Κατεβάστε” το βιβλιαράκι (44 σελ.) από εδώ.

Advertisements

Tagged: , , , , , , ,

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: