Νεπάλ: συνέντευξη Biplav (KKN Μαοϊκό) (11/12/2014)

Η μάλλον μη αναμενόμενη αποχώρηση του Netra Bikram Chand “Biplav” από το ΚΚΝ-Μαοϊκό, διάσπαση του ΕΚΚΝ(Μ) που έλαβε χώρα πριν από 2,5 χρόνια, προκάλεσε κύμα ανησυχίας και αγωνίας στην εγχώρια πολιτική σκηνή. Τι θέλει να πετύχει μέσω της λεγόμενης “ενοποιημένης επανάστασης”; Τι τον οδήγησε στη ρήξη με το ΚΚΝ-Μαοϊκό; Θα περάσει στην παρανομία προκειμένου να διεξάγει άλλη μια ένοπλη εξέγερση; Όταν οι Mahabir Paudall και Ashok Dahal μίλησαν με τον Biplav, είχε τα παρακάτω να τους πει.

Σε τι οφείλεται αυτή η αποχώρηση; Υπάρχουν σκέψεις για το κατά πόσον προσπαθείτε να αναβιώσετε την επανάσταση ώστε να διακόψετε τη διαδικασία εκπόνησης συντάγματος.

Θα ήταν καλύτερο να ορίσουμε την τρέχουσα εξέλιξη ως μια αναδιοργάνωση και νέα πόλωση στη μαοϊκή επανάσταση. Δεν είναι απλώς μια διάσπαση. Δεν προσπαθούμε να επαναλάβουμε ό,τι κάναμε πίσω στην εποχή της εξέγερσης. Ωστόσο, η έγνοιά μας σήμερα είναι ίδια με αυτή που είχαμε τη δεκαετία του ’90. Θέλουμε ουσιαστική αλλαγή στο επίπεδο του λαού στο οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό μέτωπο. Θέλουμε να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα της εθνικής κυριαρχίας και του βιοτικού επιπέδου. Αυτά έχουν παραμεληθεί από το 2006 και έκτοτε. Το κράτος θα πρέπει να ασχοληθεί με αυτά. Το αν υιοθετήσουμε ή όχι τις στρατηγικές του παρελθόντος, είναι λιγότερο σημαντικό από το αν το κράτος προσέξει αυτά τα ζητήματα.

dec_01_nBiplavCPNM_TT_s

Όμως αυτό δεν είναι κάτι που και το κόμμα από το οποίο προήλθατε (ΚΚΝ-Μ) δεν ισχυρίζεται ότι κάνει; Γιατί, λοιπόν, άλλη μια διάσπαση;

Η διάσπαση στο μαοϊκό κόμμα είναι το αποτέλεσμα της αποτυχίας του κόμματος να παραμείνει σε προοδευτική ατζέντα. Ο σύντροφος Πρατσάντα οπισθοχώρησε από τη μαοϊκή ατζέντα. Ο Κιράντζι (Μοχάν Μπαϊντία) παρέμεινε υποστηρικτής της υπόθεσης του κομμουνισμού, όμως απέτυχε να αναλάβει την ηγεσία της μαοϊκής ατζέντας. Φάνηκε να χάνεται στην ομίχλη τον τελευταίο καιρό

Κατά κάποιο τρόπο, η μαοϊκή ατζέντα έχει επικρατήσει. Η μοναρχία έφυγε και η χώρα έγινε ομόσπονδη δημοκρατία (democratic republic).

Η αντιπροσωπευτική δημοκρατία (republic) δεν ήταν η βασική πολιτική πρόταση των μαοϊκών. Η πρότασή μας είναι η λαϊκή εξουσία (naulo janabadi byabastha), όχι απλώς αντιπροσωπευτική δημοκρατία (republic). Θα πρέπει, επίσης, να καταλάβετε ότι ο αγώνας μας δεν ήταν μόνο ενάντια στη μοναρχία, αλλά ενάντια και στο κοινοβουλευτικό σύστημα. Ο Πρατσάντα επέστρεψε στην κοινοβουλευτική αντιπροσωπευτική δημοκρατία. Το κόμμα του δεν μπόρεσε να προωθήσει τα οικονομικά και τα ζητήματα διαβίωσης του λαού. Δεν υπάρχει πρόοδος στην επαναστατική αγροτική μεταρρύθμιση, στη δημιουργία κυρίαρχου οικονομικού συστήματος, στην ακύρωση των ανισοβαρών συνθηκών του παρελθόντος και την απόδοση ίσων δικαιωμάτων στις γυναίκες, τους Νταλίτ, τις στερημένες τάξεις κοκ. Ακόμα και ο Πρατσάντα έχει παραδεχτεί την αποτυχία του. Εμείς πιστεύουμε ότι οι Πρατσάντα και σία έκαναν πίσω σε αυτά τα βασικά ζητήματα για πάντα.

Κανένας όμως δεν πρέπει να κάνει πίσω σε αυτά τα ζητήματα, τουλάχιστον όχι οι μαοϊκοί, γιατί αυτή είναι η ατζέντα που υπέγραψαν και συμφώνησαν οι τότε αντάρτες και το Νεπαλέζικο Κογκρέσο. Αυτή είναι η ατζέντα που έθεσε τις βάσεις για το Λαϊκό Κίνημα. Μπορεί να είμαστε ή να μην είμαστε σε θέση να επικρατήσει η ατζέντα μας, όμως θα προωθήσουμε αυτά τα ζητήματα, σε κάθε περίπτωση. Οι δημοκρατικές δυνάμεις και εμείς είχαμε συμφωνήσει να οικοδομήσουμε το Νέο Νεπάλ και να εργαστούμε μαζί, για να επιλύσουμε τα ζητήματα του λαού. Αντί να προσπαθούμε, όμως, να βρούμε πολιτικές λύσεις σε αυτά τα ζωτικά ζητήματα, επικεντρώνουμε στο σύνταγμα.

Αυτό δεν μπορεί να αποτελεί έναν καλό λόγο για άλλη μία επανάσταση.

Αφήσαμε τα όπλα και εισήλθαμε στην ειρηνευτική διαδικασία, ελπίζοντας ότι αυτά τα ζητήματα θα επιλυθούν. Πιστέψαμε ότι τα κόμματα θα σταθούν σε κοινή βάση για τα παραπάνω ζητήματα και θα εργαστούν μαζί για να οικοδομήσουν το νέο Νεπάλ. Όμως, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν έτσι. Ακόμα και σήμερα, η ειρηνευτική διαδικασία έχει πολύ ακόμα δρόμο για να ολοκληρωθεί. Παγκοσμίως, η συνύπαρξη, ο συντονισμός και η συνεργασία είναι βασικές αρχές τόσο για τις αντάρτικες όσο και για τις κρατικές δυνάμεις που πρέπει να ακολουθούνται για να βασίζουν αυτές μαζί κατά τη μεταβατική περίοδο. Όταν οι πολιτικές στη μεταβατική περίοδο εκφεύγουν αυτών των αρχών, η ειρηνευτική διαδικασία δεν ολοκληρώνεται, ωθώντας τις αντάρτικες δυνάμεις στο σημείο από όπου αυτές ξεκίνησαν. Θα πρέπει εδώ να σας υπενθυμίσω ότι η ένοπλη επανάσταση δεν θα πρέπει να ερμηνεύεται με απόλυτους όρους. Δεν είναι ωσάν κανείς να χρειάζεται να παίρνει τα όπλα κάθε φορά προκειμένου να προωθήσει την πολιτική του ατζέντα. Όμως αυτό δεν σημαίνει ούτε ότι ο ένοπλος αγώνας θα πρέπει εντελώς να αποκλειστεί. Ο πόλεμος δεν είναι κάτι το οποίο μπορεί κανείς να διεξάγει εύκολα. Όμως είναι επίσης αλήθεια ότι με τον τρόπο με τον οποίο οι κρατικοί ιθύνοντες φέρονται κατά την καθημερινή τους διακυβέρνηση, δεν μπορείς να αποκλείσει κανείς πλήρως την πιθανότητα διεξαγωγής μιας τέτοιας επανάστασης. Τώρα είμαστε στη φάση όπου θέτουμε έντονα τις ανησυχίες μας. Το έχουμε ξεκαθαρίσει αυτό μέσω συνεντεύξεων Τυπου και έχουμε στείλει αυτό το μήνυμα στους κρατικούς παράγοντες, επίσης. Θέλουμε αυτά τα ζητήματα να επιλυθούν όσο εμείς θα είμαστε ακόμα μαζί σας στο Κατμαντού.

30944

Προηγουμένως, μιλήσατε για την ειρηνευτική διαδικασία.Όμως, αυτή δεν φτάνει στην ολοκλήρωσή της σχεδόν;

Θα πρέπει να θέσετε αυτό το ζήτημα εντός ενός πλαισίου. Ο Μαοϊσμός δεν ήταν μια δύναμη που έχανε προτού εισέλθει στη θεσμική πολιτική. Τον καιρό που φτάσαμε να αποδεχτούμε την ειρηνευτική διαδικασία, είχαμε επεκταθεί στο 80% σχεδόν της χώρας. Οι μαοϊκοί είχαν δικές τους παράλληλες στρατιωτικές, πολιτικές και οικονομικές δομές. Τότε, το Κογκρέσο και το ΕΜΛ αναζητούσαν χώρο για να ανασάνουν από την αυταρχική εξουσία του βασιλιά. Οι ηγέτες του Κογκρέσου και του ΕΜΛ έφτασαν στο Ρόπλα και μαζί συμφωνήσαμε η μαοϊκή ατζέντα να προωθηθεί και το Κογκρέσο και το ΕΜΛ να βαδίσουν μαζί μας. Όταν εμείς εγκαινιάσαμε την πολιτική αυτή, κανένα από τα ζητήματα αυτά δεν επιλύθηκε. Τα πράγματα είναι εκεί που βρίσκονταν κατά τη δεκαετία του ’90. Αυτό δεν μπορεί να αποτελεί ολοκλήρωση της ειρηνευτικής διαδικασίας.

Η μυστική συνάντηση της ομάδας σας στο δάσος του Kapilvastu τον περασμένο μήνα, έδωσε την εντύπωση ότι είστε έτοιμοι να διεξάγετε άλλη μια ένοπλη επανάσταση.

Δεν διεξάγαμε τη συνάντηση σε κάποιο πυκνό δάσος, όπως πολλοί μπορεί να ερμήνευσαν. Επιλέξανμε ένα ήσυχο μέρος ώστε να μπορούμε να επικεντρωθούμε στη συζήτηση. Εξάλλου, κανείς δεν θα πρέπει να φοβάται όταν κάνουμε λόγο για λαϊκή επανάσταση. Θέτουμε τις πραγματικές έγνοιες του λαού. Αν όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη υιοθετήσουν αυτά τα ζητήματα, τότε κανείς δεν θα υπάρχει πιθανότητα πολέμου.

Αυτό ακούγεται αντιφατικό. Μιλάτε για ένοπλη εξέγερση αλλά και για “ενοποιημένη επανάσταση”.

Δεν έχω πει ότι θα πάρουμε τα όπλα. Ούτε έχω αποκλείσει την πιθανότητα μιας ένοπλης εξέγερσης. Όσο για την ενοποιημένη επανάσταση, αυτή σηματοδοτεί μια στροφή από τις κομμουνιστικές επαναστάσεις του παλιού στυλ για τις οποίες έχουμε διαβάσει. Στο υπάρχον, αλλαγμένο, πλαίσιο, θα πρέπει να αποσπάσουμε την εμπιστοσύνη των ευρύτερων ψηφοφόρων. Η ενοποιημένη εξέγερση δεν υπερασπίζεται τα δικαιώματα και την ευημερία μίας συγκεκριμένης τάξης, όπως π.χ. τους αγρότες και την εργατική τάξη. Στοχεύει στο να ευημερούν οι άνθρωποι από τα βουνά, τα χωριά και τις πόλεις, οι φτωχοί και οι μεσαίες τάξεις. Η νέα επανάσταση θα πρέπει να αντανακλά τις έγνοιες των ευρύτερων δυνατών μαζών. Θα είναι διαφορετική από τις παραδοσιακές επαναστ΄σεις. Είναι καιρός να σκεφτούμε πέρα από τη Μαρξιστική, Λενινιστική και Μαοϊκή ιδεολογία, γιατί το πλαίσιο έχει αλλάξει. Θα πρέπει να επινοήσουμε τη γραμμή της επανάστασης με την οποία ο λαός μπορεί να ταυτιστεί και η οποία να αντανακλά κοινές φιλοδοξίες. Αυτό είναι το θεμέλιο της “ενοποιημένης επανάστασης”.

Πολλοί αμφιβάλλουν ότι η “ενοποιημένη επανάστασή” σας θα είναι ειρηνική.

Φαίνεται πως υπάρχει σύγχυση σε πολλούς ότι μόνο οι μαοϊκοί μιλούν για ένοπλη επανάσταση. Τα νεπαλέζικα πολιτικά κόμματα έχουν τη βάση τους στην ένοπλη εξέγερση. Το Κογκρέσο και το ΕΜΛ έχουν την ίδια ιστορία. Κάθε χώρα έχει μια ιστορία ένοπλης εξέγερσης για πολιτικούς σκοπούς. Αναφορικά με το αν υπάρξει πόλεμος και σύγκρουση στο Νεπάλ άλλη μια φορά, οι κρατικοί ιθύνοντες θα πρέπει να σκεφτούν κάτι τέτοιο περισσότερο από εμάς. Ένας πόλεμος δεν μπορεί να λάβει χώρα μόνο και μόνο επειδή εμείς το θέλουμε. Αν υπάρξει ή όχι άλλος πόλεμος, θα εξαρτηθεί από το αν οι κρατικοί ιθύνοντες νοιαστούν να υλοποιήσουν τις λαϊκές προσδοκίες για αλλαγή, ευημερία, τερματισμό των αποκλεισμό και ισότητα. Αν οι κρατικοί ιθύνοτες δεν πάρουν στα σοβαρά αυτά τα ζητήματα, τότε θα μπορούσε να υπάρξει εξέγερση. Η εξέγερση μπορεί να υποχωρήσει ή να επεκταθεί σε όλη τη χώρα σα φωτιά ή να πάρει τη μορφή του ένοπλου αγώνα. Καμία πιθανότητα δεν μπορεί να αποκλειστεί. Όταν η επανάσταση ξεσπάσει τα πάντα μπορεί να συμβούν. Αυτή είναι η ουσία της ενοποιημένης επανάστασης.Biplav

Έχετε επίσης θέσει το ζήτημα του διαμοιρασμού της εξουσίας ήδη από τότε που διασπάστηκε το ΕΚΚΝ(Μ).

Θέλω να απευθύνω το παρακάτω μήνυμα στη διεθνή κοινότητα και μέσω της εφημερίδας σας. Πουθενά στον κόσμο δεν έχει προχωρήσει η ειρηνευτική διαδικασία όπου το ενα μέρος καθίσταται κυρίαρχο και το άλλο ωθείται στο περιθώριο. Δώστε μου ένα παράδειγμα που να έχει συμβεί αυτό στον κόσμο. Παντού, η βάση της ειρηνευτικής διαδικασίας είναι ότι οι αντάρτικες και οι κρατικές δυνάμεις έχουν ίσο μερίδιο της εξουσίας. Συνέβη στη Νότια Αφρική. Θα πρέπει να διδαχτούμε από τα μαθήματα του νοτιοαφρικανικού μοντέλου.

Αυτό οφείλεται στους ίδιους τους μαοϊκούς. Το μαοϊκό κίνημα έχει υποστεί πολλαπλές διασπάσεις.

Υπάρχουν δύο πλευρές σε αυτό το ζήτημα. Τα δύο μέρη της σύγκρουσης είναι δυνατό να μην έχουν το ίδιο επίπεδο εμπειρίας και κατάρτισης. Το ένα μέρος μπορεί να είναι εξυπνότερο του άλλου. Είναι καθήκον του εξυπνότερου μέρους να πάρει μαζί του τον σύμμαχο, ακόμα κι αν αυτός έχει κάποιες αδυναμίες. Παραδέχομαι ότι οι μαοϊκοί έχουν το δικό τους μερίδιο σε λάθη και αδυναμίες. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι το άλλο μέρος μπορεί να επωφεληθεί από το ότι είναι ευάλωτοι. Αυτό θα ήταν πολιτική ατιμία. Δυστυχώς αυτό συνέβη στο Νεπάλ. Έτσι, είναι ευθύνη του Κογκρέσου, του ΕΜΛ και της διεθνούς κοινότητας η πορεία να διορθωθεί. Οι μαοϊκοί έχουν κάνει λάθη, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι η αληθινή τους ατζέντα πρέπει να παραμεριστεί.

Έχετε δίκιο ότι το Μαοϊκό κόμμα έχει υποστεί αποσύνθεση. Όμως αυτή η πορεία θα σταματήσει σε κάποιο σημείο. Θα’ρθει ο καιρός που θα αναδιοργανωθεί και θα αρχίσουν οι μαοϊκοί να δουλεύουν μαζί. Οι μαοϊκοί δεν θα διασπαστούν μέχρι τέλους. Το πνεύμα της μαοϊκής επανάστασης είναι τέτοιο που δεν θα επιτρέψει στους μαοϊκούς να διαλυθούν. Το μαοϊκό κόμμα είναι διασπασμένο στα πέντε σήμερα. Όμως θα ενωθεί στο προσεχές μέλλον. Οι θυσίες των μαοϊκών για το λαό και τη χώρα δεν θα επιτρέψουν αυτό το πνεύμα να χαθεί. Ο κύκλος διασπάσεων των μαοϊκών έχει ολοκληρωθεί. Τώρα, μια διαδικασία ενοποίησης θα ξεκινήσει και το μαοϊκό κόμμα θα καταστεί ενοποιημένο άλλη μια φορά. Είμαι πεπεισμένος πως αυτό θα συμβεί. Απλώς περιμένετε να το δείτε.

Η συνέντευξη στα αγγλικά εδώ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: