Rishi Raj Baral: Το ινδικό εμπάργκο και οι νεπαλέζοι μαοϊστές

Αρκετές οι εξελίξεις σε πολιτικό και εθνικό επίπεδο στο Νεπάλ. Εδώ και δύο μήνες, μετά την ανακύρηξη του συντάγματος από τη 2η Εθνική Συνέλευση (που είχε σχηματιστεί από εκλογές από τις οποίες απουσίασε η πλειοψηφία των νικηφόρων μαοϊστών του 10ετούς εμφυλίου που είχε προηγηθεί, αν και πλέον αυτοί ήταν άοπλοι), η Ινδία επέβαλε εμπάργκο, επικαλούμενη την προστασία των ινδόφιλων μειονοτήτων που κατ’ αυτή “ρίχνονταν” στην εκπροσώπηση από την χάραξη των συνόρων των κρατιδίων της ομοσπονδιοποιούμενης χώρας. Αυτό έχει προκαλέσει μια εντυπωσιακή από άποψη ταχύτητας στροφή της ινδικής αστικής τάξης προς την Κίνα, η οποία ήδη τα τρία τελευταία χρόνια είχε ξεπεράσει την Ινδία σε οικονομική επιρροή. Τώρα, η Κίνα τάζει εντυπωσιακά έργα υποδομών (κατασκευή αγωγών και δρόμων με το Νεπάλ) που επί δεκαετίες παρέμεναν μόνο στη φαντασία των νεπαλέζων. Σε πολιτικό επίπεδο, η κυβέρνηση του ρεβιζιονιστικού (τύπου “ΚΚΕ”) Κομμουνιστικού Κόμματος Νεπάλ (Ενωμένου Μαρξιστικού Λενινιστικού) χαίρει της στήριξης του Ενοποιημένου Κομμουνιστικού Κόμματος Νεπάλ (Μαοϊκού), του κόμματος-φάντασμα του παλιού εαυτού του που είχε ηγηθεί του 10ετούς Λαϊκού Πολέμου, και στο οποίο έχει απομείνει μόνο ο Πρατσάντα, καθώς ο Μπαμπουράμ Μπαταράι διαφοροποιήθηκε-όπως και η Ινδία- από το ΕΚΚΝ(Μ) το οποίο έδωσε υποστήριξη στο νέο Σύνταγμα, και πρόκειται να ιδρύσει νέο κόμμα. Το παρακάτω κείμενο, γραμμένο από το διανοούμενο Rishi Raj Baral που εξέφραζε πάντοτε πιο “ορθόδοξες” (ίσως δογματικές) θέσεις, περιγράφει την κατάσταση στους μαοϊστές που διαφοροποιήθηκαν το 2011-12 από την πολιτική Πρατσάντα-Μπαταράι που παρέδωσαν τα όπλα των ανταρτών.

R.R.Baral_

O Rishi Raj Baral

Πριν από όλα, θα ήθελα να ενημερώσω ότι εδώ και δύο μήνες, ο νεπαλέζικος λαός αντιμετωπίζουμε ένα ανηλεές οικονομικό εμπάργκο από τον ινδικό επεκτατισμό. Η ινδική φασιστική κυβέρνηση θέλει το Νεπάλ υπό τον έλεγχό της όπως κάνει στο Μπουτάν, μια μικρή ηπειρωτική χώρα της νοτιοανατολικής Ασίας. Θέλει να μεταχειρίζεται το Νεπάλ ως επαρχία της. Ο ινδικός επεκτατισμός ασκεί νεοαποικιοκρατική πολιτική, ξεχνώντας ότι το Νεπάλ, μια χώρα που διαφύλαξε την ανεξαρτησία και την κυριαρχία της ακόμα και τον καιρό που ο κόσμος ήταν διαιρεμένος μεταξύ παγκοσμίων αυτοκρατοριών, είναι μια κυρίαρχη, ανεξάρτητη χώρα.

Το Νεπάλ εκπόνησε νέο Σύνταγμα και σχημάτισε νέα κυβέρνηση υπό τον K.P. Oli, πρόεδρο του ΚΚΝ(ΕΜΛ). Το νέο Σύνταγμα του Νεπάλ δεν είναι ένα λαϊκό Σύνταγμα, δεν έχει επαναστατικό περιεχόμενο. Στην πραγματικότητα, είναι ένα Σύνταγμα βασισμένο στο πολυκομματικό κοινοβουλευτικό σύστημα. Και η νέα κυβέρνηση επίσης δεν είναι μια κυβέρνηση κομμουνιστών επαναστατών. Το ΚΚΝ(ΕΜΛ) και το ΕΚΚΝ(Μαοϊκό) είναι οπαδοί του πολυκομματικού κοινοβουλευτικού συστήματος. Όμως είναι να εκπλήσσεται κανείς με το ότι η Ινδία έχει επιβάλλει οικονομικό εμπάργκο, παραβιάζοντας το διεθνές δίκαιο αναφορικά με τα δικαιώματα των ηπειρωτικών χωρών. Είναι γνωστό σε όλους πως η Ινδία επιθυμούσε να διατυπωθεί το νεπαλέζικο Σύνταγμα κατά πώς ήθελε και να σχηματίσει μια κυβέρνηση υπό την ηγεσία ινδόφιλων κομμάτων όπως του Νεπαλέζικου Κογκρέσου και των κομμάτων του Ταράι.

22112015093300duhabi-1000x0

Στην περιοχή του Ταράι, οι κάτοικοι διαμαρτύρονται για το νέο Σύνταγμα (πηγή)


Θα ήταν καλό να ξεκαθαριστεί ότι το ομοσπονδιακό σύστημα δεν ήταν και δεν είναι η φωνή του νεπαλέζικου λαού, ήταν κάτι το βιαιως επιβεβλημένο από τον ινδικό επεκτατισμό μέσω των ινδόφιλων κομμάτων του Ταράι και των ΜΚΟ, ώστε η Ινδία να ελέγχει μια μεγάλη περιοχή του Νεπάλ. Αναμφίβολα, επιθυμία της Ινδίας είναι η απόσπαση της περιοχής του Ταράι και η συγχώνευση του Νεπάλ στην Ινδική Ένωση. Είναι γνωστό σε όλους ότι, μετά την εισβολή στο Σικκίμ (σ.parapoda: ανεξάρτητο κράτος που βιαίως προσάρτησε η Ινδία το 1975), η Ίντιρα Γκάντι, τότε πρωθυπουργός της Ινδίας, προτίθετο να αποσπάσει το νότιο τμήμα του Νεπάλ, μέσω μιας πολιτικής συνωμοσίας. Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως η Ινδία δεν έχει απαντήσει στους ισχυρισμούς του πρώην επικεφαλής της ινδικής μυστικής υπηρεσίας RAW, RK Yadav, αναφορικά με τα ινδικά πλάνα για απόσπαση της περιοχής του Ταράι. Ο Yadav, αρχηγός της RAW επί Ίντιρα Γκάντι, στο βιβλίο του “Mission Raw”, αναφέρει ότι η Ινδία σχεδίαζε να αποκόψει την περιοχή Ταράι. Το Madhesi Morchaa είναι το μέτωπο των ινδόφιλων κομμάτων της περιοχής, το οποίο εργάζεται για τα ινδικά συμφέροντα. Τώρα, η κυβέρνηση Μόντι υλοποιεί αυτή την ανολοκλήρωτη δουλειά της Γκάντι, μέσω αυτών των αντεθνικών στοιχείων. Η Ινδία δεν δίνει άδεια εισόδου σε κανένα όχημα που περιλαμβάνει ακόμα και φάρμακα ή καύσιμα, στο Νεπαλέζικο έδαφος. Το πρόβληα των καυσίμων, ειδικά η έλλειψη οικιακού φυσικού αερίου και φαρμάκων είναι το κυριο πρόβλημα του νεπαλέζικου λαού αυτές τις μέρες. Στην πραγματικότητα, αυτό συνιστά μια κήρυξη πολέμου ενάντια στο Νεπάλ και το νεπαλέζικο λαό.

nepal-124_647_100715082623

Νεπαλέζοι καταγγέλουν το ινδικό εμπάργκο (πηγή)

Το εμπάργκο που έχει επιβάλλει η Ινδία έχει προκαλέσει μεγάλη οργή στο Νεπαλέζικο λαό, ο οποίος έχει βγει στους δρόμους φωνάζοντας “Πίσω, Ινδία”, “Μόντι, πάρε πίσω το εμπάργκο”. Και όχι μόνο αυτό. Έχουμε την υποστήριξη και την κατανόηση των διανοούμενων και δημοσιογράφων από την Ινδία και το εξωτερικό. Είναι ανησυχητικό ότι η κυβέρνηση Όλι δεν έχει συγκεκριμένο πλάνο και πρόγραμμα για την επίλυση αυτής της εθνικής κρίσης. Συχνά ο νεπαλέζικος λαός αντιμετωπίζει τέτοια προβλήματα, εδώ και πολύ καιρό (τρίτη φορά είναι που η Ινδία επιβάλει εμπάργκο στο Νεπάλ) και τώρα χρειαζόμαστε μια μακροπρόθεσμη πολιτική, σχέδιο και πρόγραμμα για την επίλυση αυτού του τύπου κρίσης. Τα λόγια δεν είναι αρκετά, ο λαός θέλει να δει δράσεις. Τώρα, έχουμε και ένα ακόμα ζήτημα σε αυτή την κρίσιμη περίσταση: πού είναι οι μαοϊστές του Νεπάλ; Τι θα έπρεπε να κάνουν και τι κάνουν; Στην πραγματικότητα, τίθεται ένα ερώτημα ζωτικής σημασίας: υπάρχουν μαοϊστές στο Νεπάλ; Αυτό είναι το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί.

Ναι, υπάρχουν, όμως, ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός.

2. Δεν έχω πολλά να πω για το ΕΚΚΝ(Μ) και τους Πρατσάντα-Μπαταράι, πολλά έχουν γραφτει για αυτούς. Όπως προανέφερα, έχουν δηλώσει οπαδοί του πλουραλισμού, της πολυκομματικής δημοκρατίας και του κοινοβουλευτικού συστήματος. Τώρα, ο Πρατσάντα και οι οπαδοί του απολαμβάνουν όλο και πιο πολλές θέσεις στην κυβέρνηση Όλι. Ο Μπαμπουράμ Μπαταράι, που είναι γνωστός ως ο πιο πιστός πελάτης του ινδικού επεκτατισμού, έχει αφήσει τη συντροφιά του Πρατσάντα και πρόκειται να ιδρύσει άλλο κόμμα βασισμένο στην “κοινωνική δημοκρατία”. Κάθε νεπαλέζος πολίτης, ωστόσο, γνωρίζει ότι, εδώ και πολύ καιρό, ο Μπαταράι εργάζεται προς το ινδικό συμφέρον. Είναι ένα από τα βασικά πρόσωπα που πρόδοωσαν το νεπαλέζικο μαοϊστικό κίνημα και τώρα προδίδει και τα εθνικά συμφέροντα. Το Madhesi Morchaa και ο Μπαμπουράμ Μπαταράι κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση, αφού καθοδηγούνται από τον ινδό αφέντη τους.

c1

Στην κοινότητα των Μαντέζι, τα βάζουν με την Κίνα και την πρόσφατη ανάμειξή της στις υποθέσεις του Νεπάλ (πηγή)

Μένουν, έπειτα δύο “Μαοϊστικές” οργανώσεις, η μία υπό το Μοχάν Μπαϊντία (Κιράν) και η άλλη από το Νέτρα Μπίκραμ Τσαντ (Μπιπλάβ). Ο Κιράν που ήταν (είμαι υποχρεωμένος να αναφέρω τη λέξη “ήταν”) γνωστός ως επαναστάτης ηγέτης, επίσης έχασε την παρουσία του στις τάξεις των καταπιεσμένων. Στην πραγματικότητα, έχασε το επαναστατικό έδαφος στο οποίο πατούσε. Είναι θερμός υποστηρικτής του ομοσπονδιακού συστήματος και της πολιτικής ταυτοτήτων. Η ομάδα του θέλει να επανενωθεί με το ΕΚΚΝ(Μ) του Πρατσάντα και να πάρει μέρος στις τοπικές και εθνικές εκλογές. Τώρα, η φράξια του Κιράν έχει δώσει τα χέρια με μια μικρή φράξια, το ΚΚΝ(Ενοποιημένο), του Pari Thapa, ο οποίος πάντοτε απαρνιόταν το Μαοϊσμό και έπαιξε αρνητικό ρόλο κατά το 10ετή Λαϊκό Πόλεμο. Μετά την ενοποίηση των κομμάτων τους, ονομάστηκαν ΚΚΝ (Επαναστατικό Μαοϊστικό). Παρότι ονομάστηκαν έτσι, φιλοσοφικά, ιδεολογικά και πολιτικά έχουν εγκαταλείψει τον επαναστατικό δρόμο, το δρόμο του Λαϊκού Πολέμου και της Νεοδημοκρατικής Επανάστασης όπως τον είχε χαράξει ο σ. Μαο Τσε Τουνγκ. Στο δελτίο τύπου που εξέδωσαν μετά την ενοποίηση των κομμάτων τους, ανέφεραν ότι η πολιτική γραμμή του κόμματός τους θα είναι η “λαϊκή εξέγερση”. Αυτό σημαίνει ότι έχουν υιοθετήσει το Ρωσικό μοντέλο, το μοντέλο της Οκτωβριανής Επανάστασης. Στην πραγματικότητα, βαδίζουν στον ίδιο δρόμο με αυτόν που πήρε ο Πρατσάντα, στο όνομα της αλλαγμένης εθνικής και διεθνούς κατάστασης. Αναμφίβολα, αργά ή γρήγορα, ο Κιράν θα δώσει τα χέρια με τον Πρατσάντα. Και όχι μόνο αυτό. Έχουν κάνει συμμαχία με το Ομόσπονδο Σοσιαλιστικό Φόρουμ Νεπάλ, μια από τις συνιστώσες του Madhesi Morchaa που εργάζεται για την Ινδία. Είναι ξεκάθαρο ότι το κόμμα του Μοχάν Μπαϊντία δεν έχει κανένα επαναστατικό σχέδιο και πρόγραμμα για να προχωρήσει την υπόθεση της νεπαλέζικης επανάστασης.

image2

Νεπαλέζοι διαμαρτύρονται στο Λονδίνο κατά την επίσκεψη εκεί του ινδού πρωθυπουργού Μόντι (πηγή)

Έχουμε τώρα πια άλλο ένα μαοϊστικό κόμμα, με επικεφαλής το Νέτρα Μπικράμ Τσαντ (Μπιπλάβ). Οι περισσότεροι από τους νεότερους ηγέτες, στελέχη και πρώην αντάρτες του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού, έχουν προσχωρήσει σε αυτό το κόμμα, το ΚΚΝ Μαοϊκό. Ομοίως, οι περισσότεροι ηγέτες των μαζικών οργανώσεων, και συγκεκριμένα, των φοιτητικών, συνδικαλιστικών και των οργανώσεων των Νταλίτ έχουν προσχωρήσει στο ΚΚΝ Μαοϊκό. Είναι μια θετική πτυχή του κόμματος αυτού ότι δεν έχει καμία σύγχυση σχετικά με τις πολιτικές ταυτότητας και το ομοσπονδιακό σύστημα. Όμως αποτελεί αντίφαση το ότι η ομάδα του επίσης δεν είναι ξεκάθαρη στην ιδεολογική και πολιτική γραμμή που πρέπει να ακολουθηθεί για τη νεπαλέζικη επανάσταση. Το κόμμα του Τσαντ έχει αναφέρει ότι ο ένοπλος αγώνας θα είναι ο δρόμος για τη νεπαλέζικη επανάσταση. Αυτό είναι ένα θετικό στοιχείο, όμως τι τύπος ένοπλου αγώνας χρειάζεται για τη νεπαλέζικη επανάσταση, δεν είναι ξεκάθαρο. Το να αναφέρεις απλώς τον ένοπλο αγώνα δεν αρκεί. Μαοϊκός Λαϊκός Πόλεμος ή ένοπλος αγώνας τύπου Φόκο; Δεν έχει αναλυθεί επαρκώς στο ιδρυτικό τους κείμενο.

Από τις κινητοποιήσεις (πηγή)

Φαίνεται ότι η ομάδα Τσαντ δεν είναι σε θέση να ακολουθήσει το δρόμο του Μαοϊκού Λαϊκού Πολέμου. Στο ιδρυτικό τους κείμενο δεν ανέφεραν την αναγκαιότητα και τη σημασία των “τριών μαγικών όπλων” για τα οποία μιλούσε ο Μαο Τσε Τουνγκ (σ.parapoda: κόμμα, μέτωπο, στρατός). Αντίθετα, κάνει λόγο για “Ενοποιημένη Λαϊκή Επανάσταση” ως πολιτική γραμμή. Έχουν αντικαταστήσει τη Νεοδημοκρατική Επανάσταση με την “Ενοποιημένη Λαϊκή Επανάσταση”. Τι είναι η “Ενοποιημένη Επανάσταση” και τι τυπο ένοπλου αγώνα θεωρούν σωστό για τη νεπαλέζικη επανάσταση; Είναι δύσκολο να καταλάβουμε. Σε άρθρο του Τσαντ στο κομματικό όργανο Janakranti (Λαϊκή Επανάσταση), αναφέρει ότι “δεν μπορούμε να υλοποιήσουμε το καθήκον της επανάστασης μόνο στριφογυρνώντας εντός των συνόρων του Μαρξισμού-Λενινισμού-Μαοϊσμού”. Μια τέτοια άποψη αντανακλά μόνο τη μετα-Μ-Λ-Μ σκέψη που είναι ο δρόμος προς το λικβινταρισμό. Αντί για μια αγροτική ταξική πάλη, δίνουν έμφαση στο ρόλο των αγώνων στην πόλη και στη “μεσαία τάξη”. Στην πραγματικότητα, όπως έχουν αναφέρει στο κομματικό τους έντυπο, αναγνωρίζουν τη “μεσαία τάξη” ως τη βασική δύναμη της νεπαλέζικης επανάστασης. Αυτό σημαίνει ότι η ομάδα Τσαντ επίσης δεν είναι ξεκάθαρη αναφορικά με τη νεπαλέζικη επανάσταση.

20150107chand-revolution-against-capitalism-is-inevitable-600x0

O Netra Bikram Chand

Τώρα, χωρίς δισταγμό, θα ήθελα να δηλώσω ότι παρότι αναφέρουν το Μαρξισμό-Λενινισμό-Μαοϊσμό ως την καθοδηγητική τους αρχή, στην πράξη, τόσο ο Μοχάν Μπαϊντία “Κιράν”, όσο και ο Νέτρα Μπικράμ Τσαντ “Μπιπλάβ” έχουν απομακρυνθεί από το δρόμο του Λαϊκού Πολέμου, το δρόμο της Νεοδημοκρατικής Επανάστασης. Ο Μοχάν Μπαϊντία συνηγορεί υπέρ της “λαϊκής εξέγερσης” ως πολιτικής γραμμής, ενώ ο Τσαντ υπέρ της “ενοποιημένης επανάστασης”. Είναι γεγονός ότι, στο όνομα της κατάστασης που έχει αλλάξει, και οι δύο έχουν απομακρυνθεί από τον επαναστατικό δρόμο του Μ-Λ-Μ και οδεύουν προς το λικβινταρισμό. Έτσι, στην πραγματικότητα, υπάρχουν μαοϊστές επαναστάτες στο Νεπάλ, έχουμε το “Επαναστατικό Πολιτιστικό Μέτωπο Διανοουμένων”, όμως δεν υπάρχει κανένα επαναστατικό Μαοϊκό Κόμμα στο Νεπάλ.

Ας περιμένουμε να δούμε πώς αυτές οι δύο “μαοϊκές” οργανώσεις θα κινηθούν. Κατά την άποψή μου, η ομάδα Τσαντ θα πρέπει να σκεφτεί παραπάνω την πολιτική της γραμμή. Όπως γνωρίζουμε, μόνο η Νεοδημοκρατική Επανάσταση μπορεί να επιλύσει την αντίθεση της νεπαλέζικης κοινωνίας και αυτό μπορούμε να το πετύχουμε μόνο με το Λαϊκό Πόλεμο. Σταθερά θα ήθελα να διατυπώσω πάλι ότι υπάρχει ένας και μόνο δρόμος για να πετύχουμε τον επαναστατικό μας σκοπό, ο Μαοϊκός Λαϊκός Πόλεμος- ο Λαϊκός Πόλεμος Νεπαλέζικου χαρακτήρα.

3.Οπως προανέφερα, ο νεπαλέζικος λαός έχει βγει στους δρόμους φωνάζοντας “Πίσω, Ινδία”, “Μόντι, πάρε πίσω το εμπάρκο”. Όμως η κυβέρνηση Όλι δεν έχει καμία συγκεκριμένη πολιτική και πρόγραμμα για να επιλύσει την πανεθνική κρίση. Σε τέτοιες περιστάσεις, οι επαναστάτες θα πρέπει να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Τώρα, έχει φτάσει η ώρα να βγουν στους δρόμους υψώνοντας τη σημαία της εθνικής κυριαρχίας και της Λαϊκής Δημοκρατίας. Μόνο οι πραγματικοί μαοϊστές μπορούν να οδηγήσουν το λαό προς τη Νεοδημοκρατική Επανάσταση.

Τώρα, το ΚΚΝ Μαοϊκό του Μπιπλάβ, έχει ξεκινήσει ένα πανεθνικής εμβέλειας κίνημα ενάντια στον ινδικό επεκτατισμό. Επίσης, έχει προειδοποιήσει την κυβέρνηση Όλι να επιλύσει κατάλληλα την εθνική κρίση. Είναι ένα θετικό βήμα αυτό, όμως το κόμμα του Τσαντ θα πρέπει να αναλογιστεί ότι τα κινήματα του δρόμου δεν είναι αρκετά. Χρειάζεται ιδεολογική και πολιτική σαφήνεια. Πρέπει να έχουμε ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο και πολιτική που να οδηγεί προς τη Νεοδημοκρατική Επανάσταση.

Ο Rishi Raj Baral είναι επικεφαλής του Επαναστατικού Πολιτιστικού Μετώπου Διανοουμένων (Revolutionary Intellectual Cultural Front)

Το κείμενο στα αγγλικά: http://thenextfront.com/?p=4974

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: