Συνέντευξη Αλεξάνδρας Κολλοντάι για το «νόμο περί αμβλώσεων» στην ΕΣΣΔ (17/07/1936) (περιλαμβάνεται και το κείμενο του νόμου)

Κατά την πρόσφατη συζήτηση στην ελληνική κοινωνία για τη διεύρυνση της δυνατότητας υπογραφής συμφώνου συμβίωσης και σε ομόφυλα ζευγάρια, δεν “παρέλειψαν οι λογής-λογής αντικομμουνιστές να αναφερθούν λαϊκιστικά και ξυπνητζίδικα και στο “νόμο που απαγόρευε τις εκτρώσεις επί Στάλιν”. Τζήμεροι και λοιποί άλλοι, για άλλη μια φορά, με το μεταφυσικό τους σκεπτικό, απομόνωσαν μια πράξη, την έβγαλαν εκτός κοινωνικού πλαισίου, αγνόησαν το “νόμο για τις εκτρώσεις” στο σύνολό του, αλλά στάθηκαν σε μία μόνο πρόνοιά του. Φυσικά, αγνόησαν και τη σημερινή στάση των γυναικών για το θέμα και ποιο είναι το πρώτο πράγμα που σκέφτονται όταν μένουν έγκυες ενώ δεν είναι παντρεμένες: και αυτό δεν είναι άλλο από το κοινωνικό πλαίσιο και την οικονομική τους κατάσταση, αλλά και τη στάση του άντρα που τις άφησε έγκυες. Όντας, παράλληλα, ατομοκεντρικοί, οι διάφοροι Τζήμεροι θεωρούν, μπας και γλιτώσουν οι ίδιοι βέβαια, είτε την καταβολή διατροφής είτε την παροχή επιδόματος παιδιού ή άδειας εγκυμοσύνης στις υπαλλήλους τους, πως η μητρότητα είναι αποκλειστικά ατομική υπόθεση της γυναίκας, και άρα, “να πα’να κόψει το λαιμό της”. Σε καμία περίπτωση, ωστόσο, η μητρότητα δεν είναι αποκλειστικά ατομική υπόθεση. Είναι ΚΑΙ κοινωνική, γιατί και το άτομο έχει κοινωνική διάσταση. Και σε καμία περίπτωση, δεν θα μπορούσε ένα κοινωνιοκεντρικό καθεστώς, όπως αυτό της Σοβιετικής Ένωσης της περιόδου ως τα μέσα της δεκαετίας του ’50, να μην προσπαθεί να εξισώσει στην πράξη τα δικαιώματα των γυναικών, και να τις καταστήσει πραγματικά ισότιμους πολίτες. Αυτό, εν προκειμένω, περνούσε μέσω του να μην καθίσταται η μητρότητα εμπόδιο στη δυνατότητα της γυναίκας να εργάζεται, όπως συμβαίνει πάντοτε στον καπιταλισμό. Επίσης, όσο κι αν αυτό εκπλήσσει τις διάφορες φεμινίστριες τύπου ΣΥΝ που και αυτές αντιμετωπίζουν ως αποκλειστικά ατομική υπόθεση τη μητρότητα (συνεπώς, και το δικαίωμα στην έκτρωση), δεν μπορούσε ένα κοινωνιοκεντρικό σύστημα να αγνοεί ότι υπεύθυνη δεν είναι μόνο η κοινωνία ή η μητέρα, αλλά και ο πατέρας. Όμως, αυτό δεν γίνεται από μια θρησκευτική ή “ηθικολογική” σκοπιά, γενικώς και αορίστως: το κοινωνιοκεντρικό καθεστώς αναγνωρίζει ότι και οι τρεις αυτοί παράγοντες (μητέρα, κοινωνία, κράτος) έχουν ευθύνες, δεν κηρύσσει ηθική και καθήκοντα απλώς, όπως καποια εκκλησία, αλλά  αναγνωρίζει ευθέως ότι ο βαθμός της ευθύνης αυτών των τριών παραγόντων εξαρτάται από τις υλικές-οικονομικές δυνατότητες τους. Απ’αυτή την άποψη, όπως λέει στην παρακάτω συνέντευξη για το νόμο για τις εκτρώσεις και η Αλεξάντρα Κολλοντάι, γνωστή επαναστάτρια που πραγματεύτηκε ιδιαίτερα τα ζητήματα αυτά, όχι μόνο ως τις αρχές της δεκαετίας του ’20 (όπως ισχυρίζονται οι διάφοροι αντισταλινικοί-αντικομμουνιστές), είναι δίκαιο και σωστό να είναι ελεύθερες οι εκτρώσεις σε ένα σύστημα που δεν παρέχει τις υλικές και οικονομικές προϋποθέσεις στους τρεις αυτούς παράγοντες για να αναλαμβάνουν πλήρως το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί. Αυτό δεν επιδέχεται διαστρέβλωσης.

Μετά τη συνέντευξη, παρατίθεται και ο σχετικός νόμος, για να κρίνει καθένας και κάθε μια, ποιο ήταν το πνεύμα του νόμου, και αν αυτός αφορούσε απλώς και μόνο τις εκτρώσεις στα πλαίσια μιας τάχα “συντηρητικής στροφής του σταλινισμού”.

ΥΓ. Σε κάθε περίπτωση, είναι αναγκαίος και ο απολογισμός του μέτρου, που αποσύρθηκε στα μέσα της δεκαετίας του’ 50, όταν και άρχιζε να “αποσύρεται” σταδιακά και ο κοινωνιοκεντρικός χαρακτήρας της Σοβιετικής Ένωσης. Είναι, όμως, άλλο ο απολογισμός, και άλλο η διαστρέβλωση, η απόσπαση από το πλαίσιο στο οποίο ελήφθη μια απόφαση, ή η διαστρέβλωση του πνεύματος του νόμου και ο σκοπός του νομοθέτη.

Για το νέο νόμο για τις αμβλώσεις (17 Ιούλη 1936)

Τι στάση έχουν οι γυναίκες στη Σοβιετική Ένωση έναντι του νέου νόμου για τις αμβλώσεις;

Θα ήθελα, πρώτα από όλα, να επισημάνω το γεγονός ότι είναι λάθος να αναδεικνύουμε το ζήτημα της έκτρωσης με βάση την εκτίμηση για το νόμο της 27ης Ιούνη. Ο νέος νόμος έχει έναν άλλο και πολύ ιδιαίτερο σκοπό: να δώσει στις γυναίκες μια όσο ποτέ άλλοτε μεγαλύτερη δυνατότητα από ποτέ να συνδυάσει τη μητρότητα με την απασχόληση. Εφτά από τα 8 άρθρα του νόμου ασχολούνται με τις αυξημένες παροχές στη μητέρα και το παιδί. Με το νόμο αυτό, το σοβιετικό κράτος τονίζει μια ακόμα φορά τη στάση αρχών που τηρεί έναντι της μητρότητας. Η μητρότητα δεν είναι ένα ατομικό ζήτημα, αλλά μια φυσιολογική κοινωνική λειτουργία των γυναικών. Από την πρώτη μέρα της ύπαρξης του σοβιετικού κράτους, η σοβιετική νομοθεσία πάντοτε τόνιζε την άποψη ότι οι γυναίκες έχουν δύο πρωταρχικά καθήκοντα στη νέα κοινωνία: να είναι ενεργοί πολίτες του κράτους και, ταυτόχρονα, να μην αμελούν τη μητρότητα. Όμως, προκειμένου οι γυναίκες να εκπληρώνουν τα εργασιακά και τα πολιτικά τους καθήκοντα όχι σε βάρος της μητρότητας, το κράτος πρέπει να διασφαλίσει ότι η μητρότητα θα καταστεί ευκολότερη από κάθε άποψη, από τη μια με ένα ευρύ δίκτυο κοινωνικών οργανισμών για την πρόνοια του παιδιού (παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία, παιδουπόλεις, σπίτια για μητέρες κλπ), και από την άλλη με την κρατική υλική υποστήριξη στη μητέρα, και, τέλος, με μια αναλυτική νομοθεσία που να διέπει το ζήτημα της υποστήριξης στο παιδί. Ο νέος νόμος της 17ης Ιούνη είναι, πράγματι, μια λογική επέκταση αυτής της αρχής.

Με αυτό το νόμο, η σοβιετική κυβέρνηση αναλαμβάνει μια τεράστια υλική υποχρέωση στον προϋπολογισμό της, προκειμένου να υλοποιήσει την επέκταση των ιδρυμάτων για την ευημερία των μητέρων και των παιδιών και για να παρέχει διευκολύνσεις στις γυναίκες, ώστε να μπορούν να εκπληρώνουν τα δύο καθήκοντά τους χωρίς μειονεκτήματα ή σε βάρος του ενός και υπέρ του άλλου.

Όμως τι σημαίνει το άρθρο 1 του νόμου, το οποίο καταργεί τον προηγούμενο νόμο για τη δυνατότητα να επιτρέπονται οι αμβλώσεις και τις απαγορεύει;

Ο νόμος για τη δυνατότητα να επιτρέπονται οι αμβλώσεις εγκρίθηκε το 1920 στη Σοβιετική Ένωση, υπό την πίεση συγκεκριμένων δυσμενών συνθηκών που επικρατούσαν τότε στη χώρα. Ο Εμφύλιος Πόλεμος δεν είχε ακόμα τελειώσει. Επικρατουσαν δύσκολες οικονομικές συνθήκες και το κύριο καθήκον για τη χώρα, η οποία πολεμούσε για την ελευθερία της, συνίστατο στη χρησιμοποίηση όλων των δυνάμεων για τη δημιουργία μιας νέας κοινωνικής τάξης. Οι γυναίκες ως ενεργοί πολίτες του κράτους έπρεπε να πάρουν μέρος, ακόμα κι αν τα μητρικά καθήκοντά τους έμεναν ως εκ τούτου πίσω.

Παρότι η κυβέρνηση νόμιμα αναγνώριζε τη μητρότητα ως ρόλο των γυναικών ισάξιο με αυτό της εργασίας τους για το κράτος, το κράτος δεν μπορούσε επαρκώς να διασφαλίζει τις γυναίκες ως μητέρες. Έτσι, υπό τέτοιες συνθήκες εγκρίθηκε ο νόμος που επέτρεπε τις αμβλώσεις.

Τώρα ο κόσμος στη Σοβιετική Ένωση ζει υπό εντελώς διαφορετικές, πιο ευνοϊκές και πιο ευχάριστες συνθήκες. Η ευημερία του λαού στις πόλεις και ιδιαίτερα στο χωριό έχει βελτιωθεί πάρα πολύ κατά τα τελευταία χρόνια. Η θέση των γυναικών ως εργαζόμενη ομάδα έχει ενισχυθεί. Ήρθε ο καιρός για το κράτος και την κοινωνία να κάνουν ό,τι μπορούν και πρέπει ώστε να δώσουν στις γυναίκες την ευκαιρία όχι μόνο να εργάζονται αλλά και να είναι μητέρες.

Όμως ο παλιός νόμος για τις αμβλώσεις δεν εμπόδιζε τις γυναίκες να γίνουν μητέρες. Δεν υπήρχε προαιρετικότητα για τις αμβλώσεις;

Ναι, φυσικά δεν ήταν υποχρεωτικές. Όμως υπάρχει εδώ ένας ψυχολογικός παράγοντας, ενάντια στον οποίο ο νέος νόμος θα πολεμήσει σφόδρα. Αυτός είναι η ψυχολογία των αντρών. Όπως ήδη είπα, στον οικογενειακό νόμο της Σοβιετικής Ένωσης υπάρχει πρόνοια για την καταβολή χρημάτων για την διατροφή των παιδιών. Όμως, πρέπει να ειπωθεί ότι πάρα πολύ συχνά, οι άντρες προσπαθούν να αποφύγουν την εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους. Σε πολλές περιπτώσεις, ήταν ειδικά ο άντρας που πίεζε τη γυναίκα να κάνει έκτρωση, ώστε να μην υποχρεώνεται να πληρώνει διατροφή. Θα ήθελα να επισημάνω ιδιαίτερα ότι το πρώτο άρθρο του νόμου περιέχει μια πολύ ισχυρή πρόνοια ενάντια σε όποιον επηρεάζει μια γυναίκα για να κάνει άμβλωση. Μια τέτοια ενέργεια θεωρείται εγκληματική.

Ο αγώνας ενάντια στην άμβλωση στο νόμο της 27ης Ιούνη έχει έναν πολύ ιδιαίτερο σκοπό: να διαπαιδαγωγήσει τους άντρες να υπευθυνοποιηθούν περισσότερο έναντι των συντρόφων τους, των γυναικών. Στο άρθρο 8 του νέου νόμου, το ζήτημα της διατροφής τονίζεται ιδιαίτερα. Επίσης, η μη πληρωμή διατροφής θεωρείται έγκλημα. Ο νόμος ορίζει μια σειρά μέτρων για να ελαφρύνει το οικονομικό φορτίο της μητρότητας για τη γυναίκα, ενώ από την άλλη, ο νόμος επιβάλλει μεγαλύτερες υποχρεώσεις από πριν στους άντρες έναντι των παιδιών τους.

Πώς ο νέος νόμος καθιστά τη ζωή ευκολότερη για τη γυναίκα;

Πρώτα από όλα, αυξήσαμε το ποσό της κρατικής υποστήριξης για τη μητέρα. Δεύτερον, καθίσταται ποινικά κολάσιμη η άρνηση απασχόλησης μιας γυναίκας λόγω εγκυμοσύνης. Έπειτα, η νόμιμη άδεια εγκυμοσύνης αυξάνεται δια νόμου σε 56 ημέρες για τις υπαλλήλους. Κάθε οικογένεια που έχει πάνω από 6 παιδιά παίρνει ένα ετήσιο κρατικό επίδομα. Ο αριθμός των παιδικών σταθμών αυξάνεται πάρα πολύ, όπως και ο αριθμός των νηπιαγωγείων και άλλων ιδρυμάτων. Τέλος, η οικονομική υποστήριξη του κράτους προς όλα αυτά τα ιδρύματα σχεδόν θα διπλασιαστεί.

Θα ήθελα επίσης να τονίσω ότι ο νόμος λογικά βελτιώνει την κοινωνική πολιτική της Σοβιετικής Ένωσης αναφορικά με τις οικογενειακές και γαμήλιες σχέσεις. Ο νόμος αφήνει μόνο ένα συγκεκριμένο τμήμα των οικονομικών βαρών στους γονείς. Το κράτος αναλαμβάνει όλο και πιο πολύ τις ηθικές και οικονομικές υποχρεώσεις έναντι των παιδιών. Ο νόμος της 27ης Ιούνη είναι μια ένδειξη της πλατύτερης ανάπτυξης των κοινωνικών ιδρυμάτων πρόνοιας για τα μικρά παιδιά.

Οι γυναίκες στη Σοβιετική Ένωση είναι, πρώτα από όλα, ανεξάρτητές και ίσοι πολίτες που συμμετέχουν ενεργά στην οικοδόμηση της νέας κοινωνίας. Και αν, ταυτόχρονα, εκπληρώνουν τα μητρικά τους καθήκοντα, τότε το κράτος στέκεται στο πλευρό τους, με κάθε δυνατή βοήθεια.

Δεν πιστεύετε ότι η κατάργηση του παλιού νόμου, η οποία ελεύθερα επέτρεπε τις αμβλώσεις στη Σοβιετική Ένωση, θα οδηγήσει σε μια δυσμενή αντίδραση στις άλλες χώρες, όπου οι ριζοσπάστριες γυναίκες διεξάγουν μια θαρραλέα πάλη για το δικαίωμα στην άμβλωση;

Πιστεύω ότι αν ένας κρίνει υπό το σωστό φως το νόμο, τότε αυτό δεν θα έχει αρνητική επιρροή στο θαρραλέο αυτό αγώνα και δεν θα δώσει στους εχθρούς της άμβλωσης νέα όπλα.

Δεν μπορεί καποιος να συγκρίνει τις συνθήκες στις οποίες η γυναίκες στη Σοβιετική Ένωση ζουν και εργάζονται με τις συνθήκες σε άλλες χώρες. Για όσο το κράτος στη Σοβιετική Ένωση δεν ήταν σε θέση να παρέχει πλήρη, ευρεία και αποτελεσματική βοήθεια στη μητρότητα, και για όσο η οικονομική ευημερία των πλατιών μαζών του πληθυσμού στη Σοβιετική Ένωση δεν ήταν διασφαλισμένη, οι αμβλώσεις στη Σοβιετική Ένωση επιτρέπονταν δια νόμου.

Σε καμία άλλη χώρα δεν υπάρχουν τέτοιες εγγυήσεις, όπως στη Σοβιετική Ένωση, οι οποίες να καθιστούν τη μητρότητα ευκολότερη για τις γυναίκες. Για όσο οι γυναίκες ή οι άντρες ζουν υπό την πίεση της ανεργίας, για όσο το επίπεδο των μισθών δεν είναι αρκετό για μια οικογένεια, για όσο οι συνθήκες στέγασης είναι δυσμενείς, και για όσο το κράτος δεν καθιστά ευκολότερη με διάφορους τρόπους τη μητρότητα για κάθε γυναίκα και δεν παρέχει κοινωνικές υπηρεσίες στη μητέρα και το παιδί, είναι ξεκάθαρο ότι οι γυναίκες πρέπει να διεκδικούν ελεύθερες εκτρώσεις.

Σε ποιες περιπτώσεις και υπό ποιες προϋποθέσεις επιτρέπεται η άμβλωση στη Σοβιετική Ένωση;

Στο σημείο 1 του άρθρου 1 του νέου νόμου, οι αμβλώσεις επιτρέπονται σε περιπτώσεις όπου η εγκυμοσύνη συνιστά απειλή για τη ζωή της γυναίκας ή προκαλεί σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία της εγκύου. Οι αμβλώσεις επίσης, επιτρέπονται αν οι ασθένειες των γονέων θα μπορούσαν να μεταδοθούν στα παιδιά. Έτσι, ευγονικές αρχές ελήφθησαν υπ’όψη στο νέο νόμο.

Δεν δώσατε μια ξεκάθαρη απάντηση στην πρώτη ερώτηση: ποια η στάση των γυναικών στη Σοβιετική Ένωση έναντι του νέου νόμου;

Ο νόμος της 27 Ιούνη στη Σοβιετική Ένωση εγκρίθηκε μετά από μια εντελώς δημοκρατική διαδικασία της σοβιετικής κυβέρνησης. Το προσχέδιο νόμου συζητήθηκε ελεύθερα για έναν ολόκληρο μήνα στα εργοστάσια, στα γραφεία, στην επαρχία κλπ. Χιλιάδες επιστολών στάλθηκαν από τις ίδιες τις γυναίκες αλλά και από άντρες. Ο Τύπος δημοσίευε συζητήσεις υπέρ και κατά του νόμου και πολλές από τις προτάσεις που διατυπώθηκαν για το προσχέδιο ελήφθησαν υπ’όψη στο νόμο που τελικά υιοθετήθηκε. Η πλειοψηφία των γυναικών τοποθετήθηκε υπέρ του νέου νόμου, κυρίως επειδή ο νόμος θα έχει μια συγκεκριμένη επίδραση στην ψυχολογία των αντρών: θεωρείται πως θα αυξήσει το αίσθημα υπεθυνότητας των αντρών προς τα παιδιά και τις γυναίκες. Οι γυναίκες είναι θερμοί υποστηρικτές του νόμου αυτού. Όμως μου φαίνεται ότι οι άντρες είναι κάπως πιο επιφυλακτικοί. Αυτό ιδιαίτερα αποδεικνύει τη χρησιμότητα του νόμου, για το ότι οι γυναίκες θα πρέπει να διαπαιδαγωγηθούν σε πιο συντροφικές σχέσεις προς τις γυναίκες.

Πηγή: Κρατικά αρχεία ρωσικής κυβέρνησης: RGASPI.  F. 134. Op. 1. D.257. LL. 1-6.

Μεταφράστηκε από τα γερμανικά στα αγγλικά από το George Gruenthal και δημοσιεύτηκε στο ινδικό περιοδικό “Επαναστατική Δημοκρατία”, τόμος 19, τ.1, Απρίλης 2013

Διάταγμα για την απαγόρευση των αμβλώσεων- 27 Ιούνη 1936

πηγή: Ιζβέστια, 28 Ιούνη 1936, USSR Laws 1936, text 309

Διάταγμα για την απαγόρευση των αμβλώσεων, τη βελτίωση της υλικής βοήθειας των γυναικών με παιδιά, τη θέσπιση κρατικής βοήθειας σε πολύτεκνους γονείς, την επέκταση του δικτύου των ξενώνων για εγκύους και των μαιευτηρίων, των βρεφονηπιακών σταθμών και των νηπιαγωγείων, την αυστηροποίηση των ποινών για τη μη καταβολή της διατροφής και διάφορες τροποποιήσεις στη νομοθεσία για τα διαζύγια

Η Οκτωβριανή Σοσιαλιστική επανάσταση, που έθεσε τις βάσεις για την κατάργηση κάθε ταξικής εκμετάλλευσης και των ίδιων των τάξεων, ταυτόχρονα έθεσε τις βάσεις για την πλήρη και τελική χειραφέτηση των γυναικών.

Σε καμία χώρα του κόσμου δεν έχει η γυναίκα τέτοια πλήρη ισότητα σε όλους τους τομείς της πολιτικής, κοινωνικής και οικογενειακής ζωής όση στην ΕΣΣΔ.

Σε καμία χώρα του κόσμου η γυναίκα, ως μητέρα και πολίτης που αναλαμβάνει το μεγάλο και υπεύθυνο καθήκον του να φέρει στη ζωή και να μεγαλώσει πολίτες, δεν χαίρει του ίδιου σεβασμού και της προστασίας από το νόμο όσο στην ΕΣΣΔ.

Ωστόσο, η οικονομική κατάρρευση της χώρας που έλαβε χώρα κατά τα πρώτα χρόνια μετά τον εμφύλιο πόλεμο και την ένοπλη επέμβαση, και το ακατάλληλο πολιτιστικό επίπεδο των γυναικών που κληρονομήθηκε από την προεπαναστατική περίοδο δεν τις επέτρεψε μονομιάς να κάνουν πλήρη χρήση όλων των δικαιωμάτων που τους παρείχε ο νόμος και να ασκήσουν, χωρίς το φόβο του μέλλοντος, τα καθήκοντά τους ως πολίτες και μητέρες υπεύθυνες για τη γέννηση και την αρχική εκπαίδευση των παιδιών τους. Σε σχέση με αυτό, η σοβιετική κυβέρνηση επέτρεψε στις 18 Νοέμβρη 1920 την πρακτική της άμβλωσης (τεχνητή διακοπή της εγκυμοσύνης) για τις γυναίκες, καθώς, σύμφωνα με το Λαϊκό Επιτροπάτο Υγείας και το Λαϊκό Επιτροπάτο Δικαιοσύνης “η ηθική κληρονομιά του παρελθόντος και οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες του παρόντος ακόμα εξαναγκάζουν ένα μέρος των γυναικών να προβαίνουν σε αυτή την πράξη” (Συλλογή Νόμων, 1920, νο. 90, άρθρο 471).

Ο Λένιν το 1913 έγραφε ότι οι ταξικά συνειδητοί εργάτες είναι “αναμφισβήτητα εχθροί του νεομαλθουσιανισμού, αυτής της τάσης των ζευγαριών φιλισταίων, με μυαλό περιστεριού και εγωιστών, που μουρμουρίζουν με φόβο: “Ο Θεός να μας βοηθά ώστε να είναι τα σώματα και οι ψυχές μας μαζί: όσο για τα παιδιά, καλύτερα χωρίς αυτά”.

Ωστόσο, παρότι εξεγειρόταν εναντίον των αμβλώσεων ως κοινωνικού κακού, ο Λένιν θεωρούσε την απλή νομοθετική απαγόρευσή τους ξεκάθαρα ανεπαρκή για την καταπολέμησή τους. Επιπροσθέτως, επεσήμαινε ότι, στις συνθήκες του καπιταλισμού, αυτοί οι νόμοι αντανακλούν την υποκρισία των άρχουσων τάξεων, καθώς “δεν επουλώνουν τις πληγές του καπιταλισμού, αλλά τις κάνουν ιδιαίτερα κακοήθεις, ιδιαίτερα επίπονες για τις καταπιεζόμενες μάζες”. (Διαλεχτά Έργα, τ. 16, σ.σ.498-99).

Μόνο σε συνθήκες σοσιαλισμού, όπου η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο δεν υφίσταται και όπου η γυναίκα είναι ένα ίσο μέλος της κοινωνίας, ενώ η συνεχής βελτίωση της υλικής ευημερίας των εργαζομένων αποτελεί νόμο της κοινωνικής ανάπτυξης, είναι εφικτό σοβαρά να οργανωθεί αγώνας εναντίον των αμβλώσεων μέσω νόμων απαγόρευσης αλλά και μέσω άλλων νόμων.

Η εξάλειψη της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης στην ΕΣΣΔ, η αύξηση της υλικής ευημερίας και η γιγαντιαία άνοδος του πολιτικού και πολιτιστικού επιπέδου των εργαζομένων καθιστούν εφικτό το να τίθεται ζήτημα αναθεώρησης της απόφασης των Λαϊκών Επιτροπάτων Υγείας και Δικαιοσύνης της 18ης Νοέμβρη 1920.

Η απαραίτητη υλική πρόνοια για τις γυναίκες και τα παιδιά τους, η κρατική βοήθεια για τις πολύτεκνες οικογένειες, η μέγιστη ανάπτυξη του δικτύου μαιευτηρίων, βρεφονηπιακών σταθμών, νηπιαγωγίων, η νομοθετική θέσπιση κατώτερων ποσών που ο πατέρας ενός παιδιού πρέπει να πληρώνει για το παιδί του όταν ζει χωριστά από τη σύζυγο, από τη μια, και η απαγόρευση των αμβλώσεων από την άλλη, σε συνδυασμό με μια αύξηση των ποινών για τη συνειδητή μη καταβολή των μέσων για τη συντήρηση των παιδιών που έχει ορίσει το δικαστήριο, καθώς και η εισαγωγή διαφόρων αλλαγών στη νομοθεσία περί διαζυγίων με σκοπό την καταπολέμηση μιας χαλαρής στάσης έναντι της οικογένειας και των οικογενειακών υποχρεώσεων- αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθηθεί προκειμένου να επιλυθεί το σημαντικό αυτό πρόβλημα που αφορά όλο τον πληθυσμό. Αναφορικά με αυτό, η σοβιετική κυβέρνηση απαντά σε πολυάριθμες επισημάνσεις που έχουν γίνει από εργαζόμενες γυναίκες.

Βάσει των παραπάνω, και λαμβανομένων υπόψη διαφόρων σχολίων που πολίτες έχουν κάνει κατά τη διάρκεια της συζήτησης του προσχεδίου, η Κεντρική Εκτελεστική Επιτροπή και το Συμβούλιο Λαϊκών Επιτρόπων της ΕΣΣΔ αποφασίζουν τα παρακάτω:

Ι. Για την απαγόρευση των αμβλώσεων

  1. Σε σχέση με την αποδεδειγμένη βλαπτικότητα των αμβλώσεων, τίθεται σε απαγόρευση η πρακτική των αμβλώσεων είτε σε νοσοκομεία και σε ειδικά ιατρικά ινστιτούτα, είτε στα σπίτια γιατρών και στις κατοικίες των εγκύων γυναικών. Η πρακτική των αμβλώσεων θα επιτρέπεται αποκλειστικά σε εκείνες τις περιπτώσεις όπου η συνέχιση της εγκυμοσύνης θέτει σε κίνδυνο ή απειλεί να προξενήσει σοβαρή ζημιά στην υγεία της εγκύου, όπως και όταν μια σοβαρή ασθένεια των γονέων μπορεί να κληροδοτηθεί, και μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο σε συνθήκες νοσοκομείου ή μαιευτηρίου.

  2. Για την πραγματοποίηση άμβλωσης εκτός νοσοκομείου ή σε νοσοκομείο υπό συνθήκες που παραβιάζουν τις παραπάνω πρόνοιες, ο γιατρός που την πραγματοποιεί τιμωρείται ποινικά με ένα ως δύο χρόνια φυλάκισης, ενώ η πραγματοποίηση άμβλωσης υπό ανθυγιεινές συνθήκες ή από πρόσωπα που δε έχουν καμία ειδική ιατρική εκαπίδευση, ορίζεται ποινή όχι λιγότερο από τρία χρόνια φυλάκισης.

  3. Προβλέπεται ποινή δύο χρόνων φυλάκισης για όποιουν υποχρεώσει μια γυναίκα να προβεί σε άμβλωση.

  4. Σε σχέση με τις εγκύους που προβαίνουν σε άμβλωση παραβιάζοντας την παραπάνω απαγόρευση, θεσπίζεται ποινή κοινωνικής επίπληξης, και σε περίπτωση επανάληψης της παραβίασης του νόμου περί απαγόρευσης των αμβλώσεων, ένα πρόστιμο ως 300 ρούβλια.

ΙΙ. Για την αύξηση της υλικής βοήθειας από το κράτος προς τις γυναίκες με παιδιά και για τη θέσπιση κρατικής βοήθειας στις πολύτεκνες οικογένειες

  1. Με σκοπό τη βελτίωση της υλικής κατάστασης των μητέρων, εργαζόμενων γυναικών όσο και υπαλλήλων ασφαλιζόμενων σε οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης, αυξάνεται το επίδομα που χορηγείται από τα κρατικά ταμεία κοινωνικής ασφάλισης με σκοπό την παροχή των απαραίτητων αντικειμένων για την φροντίδα των βρεφών, από 32 σε 45 ρούβλια.

  2. Αυξάνεται το επίδομα προς τις μητέρες με βρέφη, από 5 σε 10 ρούβλια το μήνα.

  3. Σε σχέση με τις ανασφάλιστες από το κράτος εργαζόμενες-μέλη συνεταιριστικών αρτέλ και επιχειρήσεων, θεσπίζεται ότι τα παραπάνω επιδόματα δίνονται από τα κονδύλια αμοιβαίας βοήθειας των συνεταιρισμών πάνω στην ίδια βάση.

  4. Καταργείται ο περιορισμός που όριζε ο Κώδικας Εργασιακών Νόμων για τις γυναίκες υπαλλήλους (άρθρο 132), κάνοντας τες ίσες προς τις εργαζόμενες γυναίκες αναφορικά με την χρονική έκταση της άδειας πριν και μετά τον τοκετό (56 ημέρες πριν και 56 ημέρες μετά τον τοκετό).

  5. Θεσπίζεται ποινή για την άρνηση απασχόλησης γυναικών εξαιτίας εγκυμοσύνης, για τη μείωση μισθού εξαιτίας του ίδιου λόγου, νομικά καθίσταται υποχρεωτική η διατήρηση για μια έγκυο, παράλληλα με τη μετακίνησή της σε πόστο με ελαφρότερη εργασία, του προηγούμενου μισθού της βάσει των εισοδημάτων που είχε κατά τους 6 τελευταίους μήνες εργασίας.

  6. Θεσπίζεται κρατικό επίδομα για τις πολύτεκνες μητέρες: για όσες έχουν 6 παιδιά, δίνεται ετήσιο επίδομα 2.000 ρουβλιών επί 5 χρόνια για κάθε επιπρόσθετο παιδί από την ημέρα της γέννησής του, και για μητέρες με 10 παιδιά, δίνεται κρατικό επίδομα 5.000 ρουβλιών με τη γέννηση κάθε επόμενου παιδιού και ετήσιο επίδομα 3.000 ρουβλιών για μια περίοδο 4 ετών που αρχίζει μετά τα πρώτα γενέθλια του παιδιού. Το άρθρο αυτό επεκτείνεται και σε εκείνες τις οικογένειες που κατά τη δημοσίευση του νόμου έχουν τον απαιτούμενο αριθμό παιδιών.

ΙΙΙ. Για την επέκταση του δικτύου των μαιευτηρίων

Ανατίθεται στα Λαϊκά Επιτροπάτα Υγείας των συνιστωσών Δημοκρατιών:

  1. Προκειμένου να παράσχεται ιατρική βοήθεια σε ειδικά μαιευτήρια για όλες τις εγκύους στις πόλεις, τα βιομηχανικά και περιφερειακά κέντρα, η θέσπιση και το άνοιγμα μέχρι την 1η Γενάρη 1939, 11.000 νέων κλινών σε μαιευτήρια, επιπροσθέτως των 4.200 κλινών που προβλέπονται στο πλάνο του 1936, ως ακολούθως:

  2. – εντός 1936: 2.000 κλίνες

  3. – εντός 1937: 4.000 κλίνες

  4. – εντός 1938: 5.000 κλίνες.

  5. Προκειμένου να επεκταθούν οι ιατρικές υπηρεσίες σε εγκύους, η πρόβλεψη και η απόδοση προς χρήση 32.000 κλινών, εκ των οποίων το κόστος για 16.000 σε μαιευτικές κλινικές στα νοσοκομεία των χωριών θα αναληφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ 16.000 κλίνες θα οργανωθούν από τα μαιευτήρια των συνεταιριστικών αγροκτημάτων, με το 75% του κόστους της οργάνωσής τους να αναλαμβάνεται από τα συνεταιριστικά αγροκτήματα, ενώ το 25% από τον κρατικό προϋπολογισμό.

  6. Θα πρέπει να δημιουργηθούν ως εξής:

  7. – εντός 1936: επιπροσθέτως των 4.300 μαιευτικών κλινών σε νοσοκομεία χωριών και των 5.000 κλινών σε μαιευτήρια των συνεταιριστικών αγροκτημάτων που προγραμματίστηκαν βάσει του πλάνου του 1936, άλλες 4.000 κλίνες σε νοσοκομεία και 4.000 κλίνες σε μαιευτήρια των συνεταιριστικών αγροκτημάτων.

  8. – εντός 1937: 6.000 κλίνες σε νοσοκομεία και 6.000 κλίνες σε μαιευτήρια των συνεταιριστικών αγροκτημάτων.

  9. -εντός 1938: 6.000 κλίνες σε νοσοκομεία και 6.000 κλίνες σε μαιευτήρια των συνεταιριστικών αγροκτημάτων.

  10. Για την παροχή μαιευτικής κατ’ οίκον βοήθειας σε γυναίκες που δεν εξυπηρετούνται από νοσοκομεία-ξενώνες, το άνοιγμα μέχρι την 1η Γενάρη 1939, 14.000 νέων μαιευτικών σταθμών, εκ των οποίων 2.700 σταθμοί να ανοίξουν σε χωριά και 1.370 μαιευτήρες να διοριστούν σε νέα μαιευτήρια συνεταιριστικών αγροκτημάτων το 1936, 5.000 σταθμοί σε χωριά και 2.000 μαιευτήρες στα νέα μαιευτήρια συνεταιριστικών αγροκτημάτων το 1937, 6.700 σταθμοί σε χωριά και 2.000 μαιευτήρες στα νέα μαιευτήρια των συνεταιριστικών αγροκτημάτων το 1938.

  1. Για την επέκταση του δικτύου των βρεφονηπιακών σταθμών

  1. Να διπλασιαστεί μέχρι την 1η Γενάρη 1939, το υπάρχον δίκτυο βρεφονηπιακών κλινών στις πόλεις, τα κρατικά αγροκτήματα, τους εργατικούς οικισμούς και τους σιδηροδρόμους, αυξάνοντας το συνολικό αριθμό τους σε 800.000 κλίνες προς χρήση. Το 1936, επιπροσθέτως των 34.000 κλινών που προβλέπει το πλάνο του 1936: 100.000 νέες κλίνες.

  2. -εντός 1937: 150.000 νέες κλίνες.

  3. -εντός 1938: 150.000 νέες κλίνες. Σύνολο 400.000 νέες κλίνες.

  4. Να διπλασιαστεί μέχρι την 1η Γενάρη 1939, το υπάρχον δίκτυο βρεφονηπιακών κλινών στος μόνιμους βρεφονηπιακούς σταθμούς των συνεταιριστικών αγροκτημάτων κατά 500.000 κλίνες και στους εποχικούς κατά 4.000.000 κλίνες, ως ακολούθως:

  5. -εντός 1936, επιπροσθέτως των 70.000 κλινών στους μόνιμους βρεφονηπιακούς σταθμούς των συνεταιριστικών αγροκτημάτων που προβλέπει το πλάνο του 1936. Σε εποχικούς σταθμούς, επιπροσθέτως του 1.000.000 κλινών, σύμφωνα με το πλάνο του 1936: 100.000 κλίνες.

  6. Εντός 1937, στους μόνιμους βρεφονηπιακούς σταθμούς των συνεταιριστικών αγροκτημάτων σε εποχικούς: 500.000 κλίνες.

  7. Εντός 1938, σε μόνιμους βρεφονηπιακούς σταθμούς των συνεταιριστικών αγροκτημάτων σε εποχικούς: 200.000 κλίνες.

Τα Λαϊκά Επιτροπάτα Υγείας των Ενωσιακών Δημοκρατιών, και οι Εκτελεστικές Επιτροπές Περιοχών, Επαρχιών και Περιφερειών πρέπει να επιβλάπουν την ανάπτυξη του παραπάνω δικτύου βρεφονηπιακών σταθμών.

16. Στις πόλεις και τα βιομηχανικά κέντρα, από 1η Γενάρη 1937, η εργασία στους βρεφονηπιακούς σταθμούς γίνεται σε δύο βάρδιες, 16 ώρες την ημέρα, συμπεριλαμβανομένων των ημερών ανάπαυσης.

  1. Ανατίθεται στα Λαϊκά Επιτροπάτα Υγείας των Ενωσιακών Δημοκρατιών να εξασφαλίσουν το απαραίτητο προσωπικό για τα νέα ιδρύματα που ανοίγουν, αναθέτοντάς τους 15 εκατομμύρια ρούβλια επιπροσθέτως των κονδυλίων για την εκπαίδευση του μεσαίου ιατρικού π ροσωπικού.

  2. Ανατίθεται στα Λαϊκά Επιτροπάτα Υγείας των Ενωσιακών Δημοκρατιών η οικοδόμηση εντός 3 ετών μέχρι την 1η Γενάρη 1939, επιλέον 800 νέων ημερησίων μαγειρείων στις πόλεις, τα βιομηχανικά και περιφερειακά κέντρα για τη σίτηση 1.500.000 παιδιών κάτω των τριών ετών και να ανοίξουν:

    -το 1936: 30 μαγειρεία της πρώτης κατηγορίας (εκτιμώμενου κόστους 83.000 ρουβλίων εκάστης) και 100 μαγειρεία της δεύτερης κατηγορίας (εκτιμώμενου κόστους 65.000 ρουβλίων εκάστης),

    -το 1937: 70 μαγειρεία της πρώτης κατηγορίας και 200 μαγειρεία της δεύτερης κατηγορίας

    -το 1938:100 μαγειρεία της πρώτης κατηγορίας και 300 μαγειρεία της δεύτερης κατηγορίας.

V.Για την επέκταση του δικτύου των νηπιαγωγείων

19. Να τριπλασιαστεί το δίκτυο των μόνιμων νηπιαγωγείων σε πόλεις, εργοστασιακά συμπλέγματα και σιδηροδρόμους εντός τριών ετών, φτάνοντας τις 2.100.000 θέσεις ως την 1η Γενάρη 1939 (έναντι 700.000 θέσεων του υπάρχοντος δικτύου νηπιαγωγείων): και στα κρατικά αγροκτήματα, εργοστάσια και ιδρύματα στα χωριά, σε 300.000 θέσεις έναντι 130.000 θέσεων του υπάρχοντος δικτύου. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, πρέπει να οικοδομηθούν και να τεθούν σε λειτουργία:

το 1936: σε πόλεις, εργοστασιακά συμπλέγματα και σιδηροδρόμους, πλέον των 250.000 θέσεων που είχαν σχεδιαστεί βάσει του προγράμματος για το 1936, 150,000 θέσεις, ενώ οι θέσεις στα κρατικά αγροκτήματα και στις επιχειρήσεις και ιδρύματα σε χωριά, το πλάνο για την αύξηση των νηπιαγωγείων για το 1936 παραμένει ως έχει στις 60.000 θέσεις.

Το 1937: σε πόλεις, εργοστασιακά συμπλέγματα και σιδηροδρόμους 300.000, ενώ σε κρατικά αγροκτήματα και επιχειρήσεις και ιδρύματα στα χωριά 60.000.

Το 1938: σε πόλεις, εργοστασιακά συμπλέγματα και σιδηροδρόμους 700.000, ενώ σε κρατικά αγροκτήματα και επιχειρήσεις και ιδρύματα 50.000.

20. Να ανοίξουν μόνιμα νηπιαγωγεία, με 700.000 θέσεις σε συλλογικά αγροκτήματα, πλέον του υπάρχοντος δικτύου 400.000 θέσεων, ως την 1η Γενάρη 1939, ως εξής:

Το 1936, πλέον των σχεδιασμένων για το 1936 150.000, άλλες 50.000 θέσεις. Σύνολο: 200.000 θέσεις.

Το 1937: 240.000 θέσεις.

Το 1938: 260.000.

Μέχρι την ίδια ημερομηνία, να παρέχουν σε όλα τα παιδιά στα συλλογικά αγροκτήματα προσωρινές παιδικές χαρές για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, θα πρέπει να αποδοθούν τα παρακάτω:

Το 1936 (σύμφωνα με το πλάνο του 1936): 4.500.000 θέσεις.

Το 1937 7.800.000 θέσεις.

Το 1938 10.700.000 θέσεις.

Η επίβλεψη για την ανάπτυξη του δικτύου των νηπιαγωγείων και των προσωρινών παιδικών χαρών για παιδιά προσχολικής ηλικίας στα χωριά πρέπει να ανατεθεί στα Λαϊκά Επιτροπάτα Εκπαίδευσης των Ενωσιακών Δημοκρατιών και στις Εκτελεστικές Επιτροπές των Περιοχών, των Επαρχιών και των Περιφερειών.

21.Να υποχρεωθούν τα Λαϊκά Επιτροπάτα Εκπαίδευσης των Ενωσιακών Δημοκρατιών να εκπαιδεύσουν, μέχρι το δεύτερο μισό του 1936, 50.000 νηπιαγωγούς για τα νηπιαγωγεία που πρόκειται να ανοίξουν, παραχωρώντας για το σκοπό αυτό 35.000.000 ρούβλια πλέον των κονδυλίων του 1936 για την εκπαίδευση στελεχών για νέα νηπιαγωγεία, σύμφωνα με τους προϋπολογισμούς των Λαϊκών Επιτροπάτων Εκπαίδευσης των Ενωσιακών Δημοκρατιών.

VI. Για την αλλαγή του συστήματος επίβλεψης των νηπιαγωγείων

22. Να τροποποιηθεί η απόφαση του Συμβουλίου Λαϊκών Επιτρόπων της ΕΣΣΔ της 6ης Ιούλη 1935 (Κώδικας Νόμων, νο.35, κατ.309), για τη συγκέντρωση της ηγεσίας και της διοίκησης όλων των νηπιαγωγείων υπό τα συστήματα των Λαϊκών Επιτροπάτων Εκπαίδευσης των Ενωσιακών Δημοκρατιών, μεταφέροντας στη δικαιοδοσία των οικονομικών Λαϊκών Επιτροπάτων, ιδρυμάτων και επιχειρήσεων που έχουν παιδιά εργατών και υπαλλήλων σε αυτά τα ιδρύματα και επιχειρήσεις, και αφήνοντας στη δικαιοδοσία των Λαϊκών Επιτροπάτων Εκπαίδευσης μόνο εκείνα τα νηπιαγωγεία που εξυπηρετούν μικρά ιδρύματα και επιχειρήσεις που δεν έχουν τα δικά τους νηπιαγωγεία.

Να τεθεί η άμεση ηγεσία των νηπιαγωγείων υπό τη διοίκηση της επιχείρησης ή του ιδρύματος όπου το νηπιαγωγείο οργανώνεται, με τη συμμετοχή των συνδικαλιστικών επιτροπών του αντίστοιχου ιδρύματος και του εργοστασίου και τις οργανώσεις της Λίγκας Κομμουνιστικής Νεολαίας αυτών των ιδρυμάτων και εργοστασίων.

Να διατηρηθεί για τα Λαϊκά Επιτροπάτα Εκπαίδευσης των Ενωσιακών Δημοκρατιών η γενική παιδαγωγική ηγεσία και έλεγχος της σωστής δομής του δικτύου των νηπιαγωγείων και η εκπαίδευση των παιδαγωγικών στελεχών.

Το Συμβούλιο Λαϊκών Επιτρόπων της ΕΣΣΔ θα καθορίσει τη μέθοδο της μεταβίβασης και χρηματοδότησης των νηπιαγωγείων, και επίσης τη μέθοδο της οικοδόμησης και χρηματοδότησης νέων νηπιαγωγείων σε σχέση με το νέο σύστημα επίβλεψης και διοίκησης των νηπιαγωγείων.

VII.Για τη χρηματοδότηση των παραπάνω μέτρων

23. Σε αντιστοιχία με αυτή την απόφαση, να αποδοθεί, πλέον του ποσού που έχει προγραμματιστεί βάσει για το 1936 στον κρατικό και τους τοπικούς προϋπολογισμούς, όπως και τον προϋπολογισμό της κοινωνικής ασφάλισης, 1.481.300.000 ρούβλια για μαιευτήρια, σταθμούς μαιευτικής, βρεφονηπιακούς σταθμούς, γαλακτοκομεία και νηπιαγωγεία, επιπροσθέτως για το 1936, 692.800.000 ρούβλια για την ανέγερση και ανάπτυξη του δικτύου αυτών των ιδρυμάτων, αυξάνοντας το γενικό ποσό που έχει αποδοθεί για το 1936 στα 2.174.100.000 ρούβλια έναντι 875.000.000 ρουβλίων το 1935.

Από τα παραπάνω 692.800.000 ρούβλια, να χρησιμοποιηθούν για οικοδόμηση:

Α) Κλινών τοκετού στις πόλεις 22.000.000 ρούβλια,

Β) Κλινών τοκετού στα χωριά 23.800.000 ρούβλια,

Γ) Βρεφονηπιακούς σταθμούς στις πόλεις 320.000.000 ρούβλια,

Δ) Νηπιαγωγεία στις πόλεις 221.000.000 ρούβλια,

Ε) Ημερήσια μαγειρεία 9.000.000 ρούβλια.

Σύνολο για οικοδόμηση 596.000.000 (κατόπιν 11% μείωσης του κόστους κατασκευής).

Για λειτουργικά έξοδα:

Α) Για τη συντήρηση των νέων κλινών τοκετού και σταθμών μαιευτικής, 5.000.000 ρούβλια.

Β) για τη συντήρηση ως το τέλος του 1936 των νεόδμητων βρεφονηπιακών σταθμών 11.800.000 ρούβλια.

Γ) για την επέκταση και βελτίωση του δικτύου των νηπιαγωγείων με την αξιοποίηση και μετατροπή σε νηπιαγωγεία νέων κτισμάτων, κτισμάτων με ελαφριές σκεπές και άλλων ελαφριών κτισμάτων σε νηπιαγωγεία και μικρές επιδιορθώσεις σε κτίρια 30.000.000 ρούβλια.

Σύνολο 46.800.000 ρούβλια.

Για την εκπαίδευση στελεχών:

Α) Για την εκπαίδευση μαιών και νοσηλευτριών του Λαϊκού Επιτροπάτου Υγείας: 15.000.000 ρούβλια.

Β) Για νηπιαγωγούς στα νηπιαγωγεία των πόλεων του Λαϊκού Επιτροπάτου Εκπαίδευσης: 17.000.000 ρούβλια.

Γ) Για την προετοιμασία δασκάλων για νηπιαγωγεία σε χωριά του Λαϊκού Επιτροπάτου Εκπαίδευσης: 18.000.000 ρούβλια.

Σύνολο 50.000.000 ρούβλια.

24. Να αποδοθούν 70.500.000 ρούβλια για αυξημένη βοήθεια στις μητέρες σύμφωνα με τις παραγράφους 5, 6 και 8 αυτής της απόφασης.

25. Το Συμβούλιο Λαϊκών Επιτρόπων της ΕΣΣΔ να εγγυηθεί την παροχή των απαραίτητων υλικών για τη σχεδιαζόμενη ανέγερση ώστε τα Λαϊκά Επιτροπάτα να μπορούν να ξεκινήσουν την οικοδόμηση ως την 1η Ιούλη αυτού του χρόνου.

26. Να τροποποιήσει, με σκοπό την εγκαθίδρυση ενός ομοιόμορφου σταθερού συστήματος χρηματοδότησης των νηιπαγωγείων και των βρεφονηπιακών σταθμών, την απόφαση του Συμβουλίου Λαϊκών Επιτρόπων της ΕΣΣΔ της 6ης Ιούλη 1935 (Κώδικας Νόμων 1935, νο.35, άρθρο 310): «Για τις υποχρεωτικές εισφορές των επιχειρήσεων και των ιδρυμάτων για τη συντήρηση των βρεφονηπιακών σταθμών και των νηπιαγωγείων, στο ¼ του 1% του κονδυλίου μισθών, να ορίσει σταθερές αποδόσεις 300.000.000 ρουβλίων για το 1936 για το σκοπό αυτό από τον κρατικό προϋπολογισμό, και να κάνει τις απαραίτητες αλλαγές στα πλάνα χρηματοδότησης των οικονομικών οργάνων και ιδρυμάτων, και επίσης στους λογαριασμούς εσόδων και εξόδων του κρατικού προϋπολογισμού κοινωνικής ασφάλισης.

VIII. Για την αυστηροποίηση των ποινών για τη μη καταβολή διατροφής και για αλλαγές στη νομοθεσία περί διαζυγίου

27. Να τροποποιηθούν οι υπάρχοντες νόμοι περί γάμου, οικογένειας και κηδεμονίας, με σκοπό την καταπολέμηση της επιπόλαιης στάσης έναντι της οικογένειας και των οικογενειακών υποχρεώσεων. Να θεσπιστεί η προσωπική παρουσία και των δύο διαζευγμένων στα ληξιαρχικά γραφεία κατά την διαδικασία έκδοσης διαζυγίου, και να αναφέρεται στα διαβατήρια των διαζευγμένων το γεγονός του διαζυγίου.

28. Να αυξηθούν τα έξοδα για την έκδοση διαζυγίου ως εξής: 50 ρούβλια για το πρώτο διαζύγιο, 150 ρούβλια για το δεύτερο, και 300 ρούβλια για το τρίτο και τα επόμενα.

29. Να κατακυρώνεται από το δικαστήριο για τη διατροφή το ¼ του μισθού του εναγόμενου για ένα παιδί, 1/3 για δύο παιδιά και 50% του μισθού για τη διατροφή τριών ή περισσότερων παιδιών.

30. Οι πληρωμές για τις γυναίκες που εργάζονται σε συλλογικά αγροκτήματα να γίνεται ημερησίως αντίστοιχα.

Αν η μητέρα που λαμβάνει διατροφή είναι εργαζόμενη σε συλλογικό αγρόκτημα και εργάζεται με τον εναγόμενο στο ίδιο αγρόκτημα, η διεύθυνση του συλλογικού αγροκτήματος μετρώντας σε ημερήσια βάση, μπορεί άμεσα να μεταφέρει το ποσοστό εκείνο των ημερήσιων απολαβών του πατέρα που αναλογεί στη μητέρα. Αν η μητέρα εργάζεται σε άλλο συλλογικό αγρόκτημα, το αντίστοιχο ποσοστό από τις ημερήσιες απολαβές που αναλογεί στη μητέρα, να αποσπάται εκ μέρους της μητέρας από τη διεύθυνση του συλλογικού αγροκτήματος που εργάζεται ο πατέρας.

31. Να αυξηθεί σε δύο χρόνια η φυλάκιση για τη μη καταβολή των ποσών που επιδικάζονται από το δικαστήριο για τη συντήρηση των παιδιών και η αναζήτηση όσων αρνούνται να πληρώσουν διατροφή να γίνεται σε βάρος τους.

Μ. Καλίνιν,

Πρόεδρος της Κεντρικής Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΣΣΔ

Β.Μολότοφ,

Πρόεδρος του Συμβουλίου Λαϊκών Επιτρόπων της ΕΣΣΔ

Ι.Ούνσλιχτ,

Εκτελών χρέη Γραμματέα της Κεντρικής Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΣΣΔ

27 Ιούνη 1936,

Κρεμλίνο, Μόσχα

Πηγή: J. Meisel and E. S. Kozera, eds., Materials for the Study of the Soviet System. Ann Arbor: G. Wahr Pub. Co., 1953, και αρχειακό υλικό από το ινδικό περιοδικό “Επαναστατική Δημοκρατία”

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: