Α/συνέχεια: Ο “ήπιος” ελληνικός εθνικισμός (με αφορμή τη συγκέντρωση της Αθήνας για το Μακεδονικό στις 10/12/1992)

Ο “ήπιος” ελληνικός εθνικισμός

με αφορμή τη συγκέντρωση της Αθήνας

Το τι γράφτηκε και λεχθηκε για τη συγκέντρωση της Αθήνας στις 10/12/92 για το πρόβληµα της Μακεδονίας δεν ειχε προηγούµενο. Πέρα από τις υπερβολές για τη µαζικότητα της συγκέντρωσης στις οποίες πρωτοστάτησαν η Ελευθεροτυπία που µέτρησε 2 εκατομμύρια άτομα και η Αστυνοµική διεύθυνση που αριθµησε 1 εκατ. 300 χιλιάδες τους συμμετέχοντες, όλοι ανακάλυψαν µια νέα ιδιοσυστασία του ελληνικού λαού που υπερέβηκε τις τεχνητές πολιτικές διαφοροποιήσεις και έστειλε ειδικά η µαθητιώσα νεολαια ενα συγκινητικό µήνυµα προς όλες τις κατευθύνσεις.

Να τι ειπε από το βήμα ο μαθητής κύριος Γιώργος Ιωαννίδης: «Σας προσκαλούµε ν’ αρχίσουµε το χτίσιµο µιας νέας Ελλάδας, που δεν θα µας πληγώνει, ώστε εµείς η νέα γενιά να έχουµε κάτι να συνεχισουμε, να είμαστε περήφανοι, να έχουµε κάτι να πιστεύουµε. Κι όσο για µας να είστε σίγουροι ότι θα σταθούµε αξια συνεχιστές ενός τέτοιου έργου, ώστε να δώσουμε στην πατρίδα μας την ευκαιρία να ζήσει άλλη µια “εποχή του Περικλή”». Ενώ τα ρεπορτάζ που κάλυπταν τη συγκέντρωση ήταν γραµμένα σε αυτό το στυλ: «Μια φωνή υψώθηκε χθες από την πρωτεύουσα της Ελλάδας. Φτερούγισε κάτω από τις ακτίνες του ήλιου της Βεργίνας που είχε ανατείλει χθες από το Πεδίο του Αρεως» (Ελευθεροτυπία, 11/12/92). 19921220 asynechia n.31 p.34

Η πραγµατικότητα είναι διαφορετική. Είχαµε για δεύτερη φορά (η πρώτη ήταν η αντίστοιχη συγκεντρωση της Θεσσαλονίκης) την κινητοποίηση ενός τεράστιου μηχανισμού που πόνταρε στην εύκολη, χωρίς σηµαντικό κόστος για τους εµπνευστές, συνταγή του «ήπιου» ελληνικού εθνικισµού. Πράγματι οι πάντες ήταν εκεί και είχαν δουλέψει για την επιτυχίατης συγκέντρωσης: Ολοι οι δήμοι της χώρας, όλα τα κόμµατα (πλην του ΚΚΕ), η επίσημη εκκλησία, ορισμένες διοικήσεις σωµατείων. Είχε παρασχεΘεί κάθε διευκόλυνση για να πάει κόσµος στη συγκέντρωση. Τα σχολεία δεν λειτούργησαν τις ώρες της συγκέντρωσης, έκλεισαν οι δηµόσιες υπηρεσίες και οι τράπεζες, ναυλώθηκαν τραίνα και πούλμαν για να μεταφέρουν δωρεάν τον κόσµο, ενώ µέρες η τηλεόραση προπαγάνδιζε τη συγκέντρωση.

Αυτό που λησµονούν είναι ότι ολες οι ανάλογες συγκεντρώσεις στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό είχαν το χαρακτήρα της πίεσης προς τους συμμάχους μας, τους εταίρους της ΕΟΚ ή την αμερικάνικη κυβέρνηση, ώστε να τύχουμε κάποιας καλύτερης μεταχείρισης, είχαν το χαρακτήρα του βοηθητικού μέσου προς τους χειρισμούς της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής. Ηταν συνεπώς παντελώς εξαρτηµένες από την αστική πολιτική και δεν είχαν διόλου το χαρακτήρα της καταγγελίας ή της διεκδίκησης. Ενώ λοιπόν υπάρχουν πολλοί λόγοι ώστε να είναι θιγμένο αυτό που χαρακτηρίζεται σαν ελληνικό φιλότιµο από τη συµπεριφορά των ιμπεριαλιστών «φίλων» µας, σπρώχνεται και στιβάζεται το φιλότιµο αυτό σε μια αποπροσανατολιστική κατεύθυνση.

Ο ήπιος προς το παρόν χαρακτήρας του ελληνικού εθνικισµού πηγάζει από την εξάρτηση του κορμού του, δηλαδή του οικονομικού και παλιτικού κόσμου, από τα διεθνή ιμπεριαλιστικά κέντρα που υποκινούν και εξυφαίνουν τις σύγχρονες βαλκανικές συνομωσίες. Είναι αποτέλεσµα του νεοραγιαδισμού που κατοικοεδρεύει στον παραπάνω κόσµο και αγκαλιάζει δυστυχώς και την πλειοψηφία των εξαρτημένων από τον κόσμο αυτό ΜΜΕ και πολιτιστικούς συντελεστές.

19921220 asynechia n.31 p.34b

Αυτά δεν σηµαίνουν ότι δεν υπάρχει και ίσως κερδίζει έδαφος μια ακραία τάση του ελληνικού εθνικισµού: αυτή που ζητά πιο τολµηρά και αποφασιστικά βήματα ενάντια στον Γκλικόρωφ (κι όχι προς ανατολάς) και που έχει ερείσματα µέσα στα κόμµατα και τους μηχανισµούς που στήριξαν τη συγκέντρωση (πχ περίπτωση Παπαθεµελή στο ΠΑΣΟΚ). Πρόσφατα δε, δυναμώνουν οι φωνές για άσκηση στρατιωτικών επιχειρήσεων με πρόσχηµα την αντιµετώπιση του κύματος προσφύγων που θα δημιουργηθεί αν γενικευτεί ο πόλεµος στα Βαλκάνια.

Δεν υποπµούμε τον κίνδυνο που αποτελεί ο εθνικισµός σε όλες τις παραλλαγές του, ειδικά τη δυνατότητα να εµπλέξει μάζες και µάλιστα σε χώρους όπως της νεολαίας και γι’ αυτό χρειάζεται συστηµατική αποκάλυψη του ρόλου του και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που αυτός έχει κάθε φορά. Σε σύγκριση όµως µε άλλες χώρες της βαλκανικής ή και της Ευρώπης η κατάσταση στη χώρα μας είναι καλύτερη όσον αφορά τον εθνικισµό, το ρατσισμό, την ξενοφοβία. Γι’ αυτό και πρεπει να αντισταθούµε σεόλες τις επιχειρήσεις να ευθυγραµστούµε µε τα «ανεπτυγµένα» πρότυπα.

Κατά την άποψή μας, να το επαναλάβουμε ακόμα μια φορά, δεν υπάρχει άλλος δρόμος από τον αγώνα ενάντια:

στις αιτίες που προκαλούν τη βαλκανική κρίση,

-στους παράγοντες που τροφοδοτούν τη βαλκανική κρίση,

στις συνέπειες που δηµιουργούνται από τη βαλκανική κρίση.

Αυτά σίγουρα δεν απασχολούν τα συλλαλητήρια σαν αυτό της 10/12/92. Και ο εθνικισµός και ο συνακόλουθός του στρουθοκαμηλισμός δεν μπορούν να δώσουν καµιά διεξοδο. Ας µας συγχωρέσει λοιπόν ο δασκαλεμενος αυθόρµητος κύριος μαθητής Γ. Ιωαννίδης που όχι μόνο απουσιάσαµε από την συγκέντρωση ας πει στον απουσιολόγο να µας βάλει αδικαιολόγητη, αν και απ’ ότι θυµόμαστε είχαν υπάρξει κυρώσεις στους µαθητές της Θεσ/νίκης που είχαν αρνηθεί να πάνε στο εθνικιστικό συλλαλητήριο, ενώ πάλι φοβερίζουν τους καταληψίες μαθητές που την ίδια µερα στη συμπρωτεύουσα εκαναν πορεία ενάντια στις διώξεις και το νόμο Σουφλιά αλλά και προπαγανδίσαμε τις απόψεις µας. Εμείς δεν συγκινούμαστε καθόλου από τους «νέους παρθενώνες», αλλά µόνο από τους αγώνες του λαού μας ενάντια στην εξάρτηση, την εκμετάλλευση, τον εθνικισµό, το ραγιαδισµό και τον πόλεµο.

Πηγή: Α/συνέχεια, Μηνιαίο Πολιτικό Δελτίο, 20 Δεκεμβρίου 1992, φύλλο 31, σ.σ.6-7

Η Α/συνέχεια μετεξελίχτηκε το Γενάρη του 2003 στην Κομμουνιστική Οργάνωση Ελλάδας (ΚΟΕ)

Advertisements

Tagged: , , , ,

4 thoughts on “Α/συνέχεια: Ο “ήπιος” ελληνικός εθνικισμός (με αφορμή τη συγκέντρωση της Αθήνας για το Μακεδονικό στις 10/12/1992)

  1. ένας Μαρτίου 19, 2016 στο 1:59 πμ Reply

    Ευρώπη Αμερική θέλουν ματωμένη τη Βαλκανική. Προφανώς η Ρωσία τη θέλει ειρηνική και ευημερούσα…

    • parapoda Μαρτίου 19, 2016 στο 8:59 πμ Reply

      Το κείμενο αφορά στην περίοδο 1991-’92, κατά την οποία ο ρωσικός ιμπεριαλισμός είχε οπισθοχωρήσει στρατηγικά. Οπότε στα Βαλκάνια της περιόδου εκείνης θα ήταν άτοπο να θεωρήσουμε εξίσου υπεύθυνες τις τρεις αυτές δυνάμεις. Ας μην κρίνουμε με τα μάτια του σήμερα το χτες.

  2. ένας Μαρτίου 20, 2016 στο 10:44 μμ Reply

    Φίλε παραπόδα,

    Η Ρωσία είχε πολύ χοντρά χωμένο το χέρι της και ως γκορμπατσοφική και ως σκληρά μπρεζνιεφική τάση στη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, κυρίως με το άναμμα της φωτιάς του σέρβικου, τσέτνικ, ορθοδοξο-τοξίτικου σοβινισμού. Αυτό δεν είναι εκτίμηση, είναι γεγονός. Αν ψάξεις στο youtube το ντοκιμαντέρ του BBC Thw Death Of Yugoslavia, θα δεις ότι ο Σέρβος πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Γιουγκοσλαβίας λίγο πριν τη διάλυση, το ’91, ο Γιόβιτς, λέει καθαρά ότι οι Σέρβοι πήγαν στη Ρωσία και πήραν εγγυήσεις και ενθάρρυνση πριν επέμβουν ένοπλα στην Κροατία, διαλύοντας εν τοις πράγμασι τον ομόσπονδο χαρακτήρα της Γιουγκοσλαβίας.

    • parapoda Μαρτίου 22, 2016 στο 8:12 μμ Reply

      Πράγματι, είναι υποτιμημένη η ευθύνη της Ρωσίας, όμως δεν μπορεί να εξισωθεί με αυτές των ΗΠΑ και ΕΟΚ/ΕΕ. Το ιδιαίτερο στοιχείο που διέκρινε τη σύγκρουση εκείνη, σε σύγκριση με ό,τι είχε προηγηθεί τις δύο προηγούμενες δεκαετίες, ήταν η προσπάθεια για αυτόνομη παρέμβαση της ΕΟΚ και δη της Γερμανίας.
      Πάντως, δεν υπάρχει αμφιβολία πως, με τη δυναμική επανεμφάνιση της Ρωσίας τα τελευταία χρόνια, χρειάζεται μελέτη όλη η πολιτική της, αν όχι από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 (οπότε και σταμάτησε τη μελέτη το μ-λ κίνημα γενικώς, ο τελευταίος αριστερός χώρος που οι αναλύσεις του για τα διεθνή ήταν επίκαιρες), τουλάχιστον από την αρχή της δεκαετίας του ’90 (γιατί η Ρωσία δεν οπισθοχώρησε παντού, άλλο αν η γενική κατεύθυνσή της ήταν προς τα πίσω).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: